Yrittäjä Saija Grönholm on salibandyäiti isolla Ä:llä – ”Kun perheet ja yritykset pärjäävät Lopella niin silloin pärjäämme kaikki”

40-vuotias yrittäjä ja perheen äiti Saija Grönholm nousi jo alle kolmekymppisenä mukaan Lopen kunnan päätöksentekoon. Halu vaikuttaa Lopen asioihin nuorena perheenäitinä veti mukaan ja vuosien aikana Saija on ollut mukana monessa. Kunnanhallituksen varapuheenjohtajanakin toiminut Saija on pitänyt vahvasti esillä perheiden ja liikunnan ja urheilun asioita, mutta myös yritykset ja uusien työpaikkojen saanti Lopelle on saanut Saijan innostumaan ja liikkeelle.

– Kyllä se lopulta menee niin, että kun lapsiperheet täällä pärjäävät ja viihtyvät ja yrityksille on työvoimaa ja hyvää ilmapiiriä niin kuntammekin pärjää hyvin, toteaa Saija Grönholm.

Saija Grönholm on pyörittänyt äitinsä kanssa omaa yritystä pääkaupunkiseudulla käytännössä koko aikuisikänsä. Yritys on kasvanut tasaisesti ja näkynyt monessa. Myös perheen isä Krisse tekee päivätöidensä ohella ilta- sekä viikonloppu töitä oman yrityksensä kautta ja tekemisen meininki on aina värittänyt perheen arkea.

– Vapaa-ajalla yritän hypätä hevosen selkään niin usein kuin vain voin ja useasti olen jo kukonlaulun aikaan crossfit salilla kuntoilemassa. Liikunta antaa ehdottomasti lisää voimia, hyvinvointia ja energiaa sekä melkeinpä tuntejakin päiviin, sanoo Saija Grönholm ja kiristää vielä tossut ennen aamun treenejä.

Elmolan laajennuksen kariutuminen harmittaa

Saija tunnetaan myös intohimoisena salibandy-äitinä. Perheen lapsista jo aikuiseksi kasvanut Roope pelasi aikanaan LFT:n Suomenmestaruudenkin voittaneessa legendaarisessa 96:sten joukkueessa ja jatkaa nyt uraa salibandyliigassa Hämeenlinnan Steelersissä. Myös tytär Stella pelaa salibandya. Lopen Elmolan alamittaisuutta salibandyyn on harmiteltu vuosia ja Saijaa harmittaa myös se, että virhettä ei korjattu kun muutama vuosi sitten rakennettiin uusi B-koulu.

-Esitin silloin, että tässä urakassa olisi uusi koulu rakennettu yhteen Elmolan kanssa ja samalla laajennettu Elmolaa yhdellä loossilla. Se ei saanut silloin riittävästi kannatusta, mutta onneksi saimme siirrettyä uutta koulua kuitenkin sen verran, että joskus vielä laajennus rakoon mahtuisi, kertaa Saija Grönholm muutaman vuoden takaista päätöksentekoa.

Nyt katse onkin käännetty kokonaan toisen hallin rakentamiseen. Kevytrakenteinen palloiluhalli voitaisiin rakentaa esimerkiksi kunnan maalle seurojen ja vaikka yritystenkin yhteistyöhankkeena. Käyttöä hallille olisi niin paljon, että kulut ja kuoletuskin hoituisi.

– Meidän pitää nyt etsiä rohkeasti tällaisia uusia tapoja toimia ja tehdä yhdessä. Kun seurat saadaan toimimaan yhteistyössä ja kunta siinä kumppanina niin saamme monenlaista muutakin aikaan.

Saija Grönholm haluaa tukea siis vahvasti jatkossakin LFT:n tapaisten menestystarinoiden syntyjä. Mikä parasta tällainen seuratyö kasvattaa huippu-urheilijoiden lisäksi ennen kaikkea liikunnalliseen elämän tapaan tottuneita ihmisiä.

Läyliäisten koulu uusi vetovoimatekijä

Saija Grönholm uskoo, että Lopen eteläisimmän ja samalla lähinnä pääkaupunkia sijaitsevan Läyliäisten taajaman vetovoima palaa kun päivähoito ja kouluasiat saatiin tilojen osalta lopulta kuntoon. Pientä rohkeaa etunojaa eskaritalon rakentamisen aloittamisessa osa piti turhana riskinottona, mutta nyt päätöstä kaikki kiittelevät. Läyliäisten uusi eskaritalo ja koulun remontti saadaan valmiiksi tänä vuonna ja näin kaikkien kolmen taajaman koulut ja esiopetustilat on saatu valmiiksi.

– Tänne Läyliäisten tien varteen on jo nyt tullut merkittävästi lisää yrityksiä ja työpaikkojakin. Lakan Betoni ja NB-Seinä ovat sellaisia menestystarinoita joita tarvitsemme lisää. Muistan kuinka aikanaan jotkut kunnan kauppaa NB-Seinäkin kanssa arvostelivat, mutta nyt kun verotietoja on katseltu niin taitaa kaikki sitäkin päätöstä lopulta kiitellä.

Saija Grönholm uskoo, että hyvät ja laadukkaat varhaiskasvatus-, koulu- ja myös vapaa-ajan palvelut kääntävät kunnan väkiluvun jälleen kasvuun.

– Ja minusta meidän kannattaisi nostaa vahvemmin esille myös esimerkiksi kunnassamme olevia hienoja yksityisiäkin harrastusmahdollisuuksia ratsastuskouluista enduroreitteihin ja patikka- ja retkeilyreiteistä vaikkapa Kartanoputiikki Punaiseen Tupaan.

Seuraavaksi Saija suuntaan crossfitt salille ja sieltä suoraan töihin ja illalla mamma kannustaa Elenia Areenalla Steelersiä salibandyliigassa. Ihania elämän ruuhkavuosia.