Timo Heinonen nousee valtuuston johtoon Puolueet nimesivät ehdokkaansa

29-vuotias Timo Heinonen nousee Lopen uuden valtuuston puheenjohtajaksi. Heinoselle on takana jo kahdeksan vuoden valtuustoura, 4 vuotta kunnanhallituksessa ja mm. 4 vuotta maakuntavalteettuna ja Ammattikoulu Raolin hallituksessa.

Marskin Majan yrittäjä Teuvo Zetterman antaa osaamisensa kotikuntansa käyttöön nyt myös Elinkeinolautakunnassa yhdessä Minna Variksen (alla) kanssa.

Minna Varis

Anniina Nummelin, 20 vuotta, tulee kokoomuspaikalle Sivistyslautakuntaan.

Hanne Yrjö-Koskinen jättää kunnanhallituksen kahdeksan vuoden jälkeen, mutta jatkaa edelleen Hämeen Maakuntavaltuustossa.

Lopen kokoomuksen valtuustoryhmä ja hallitus vahvistivat kokoomuksen luottamuspaikkajaon vuosille 2005-2008. Timo Heinonen nousee päätöksen myötä kunnanvaltuuston johtoon ja kunnanhallituksen kokoomuspaikat täytetään odotetuilla nimillä. Hallituksen ensimmäisen kaksivuotiskauden kokoomuspaikoilla vaikuttavat Riitta Nylund, Eeva Pyhälammi ja Antti Rusi. Myös seutukunnallisilla paikoilla nähdään seuraavat neljä vuotta aiempaa enemmän kokoomuslaisia.

Tutustu kokoomuksen paikkajakoon

– Kokoomuksen luottamuspaikkajako oli lopulta varsin helppo ja yksimielinen. Lopullisessa kokouksessa käytiin suurin ja tietyllä tavalla periaatteellinen keskustelu hallituksen paikkojen jaosta kaksivuotiskausiin. Hyviä perusteluja oli puolin ja toisin. Lopulta päädyimme yksimielisesti jakoon ja vahvaan sitoutumiseen ns. parityöskentelyyn, totesi Lopen kokoomuksen puheenjohtaja Timo Heinonen paikkajaosta kunnanahallituksen osalta.

Kokoomuksen hallituspaikoille ensimmäiseksi kaksivuotiskaudeksi tulevat Riitta Nylund, Eeva Pyhälammi ja Antti Rusi. Heidän henkilökohtaisiksi varahenkilöikseen Saija Grönholm, Minna Varis ja Kari Maunula.

Juhani Rautiainen teklan puheenjohtajaksi

Kolmesta ns. suuresta lautakunnasta kokoomuksen johtoon siirtyy tekninen lautakunta. Kovan investointikauden jatkuessa, paljon vartijan paikalle, puheenjohtajaksi tulee aiemmin perusturvalautakuntaa johtanut Juhani Rautiainen. Muille kokoomuksen tekla-paikoille tulevat Jarno Hatakka ja Marjo Friman.

– Tekla-edustuksemme on vahva. Juhani Rautiainen omaa hyvät valmiudet ja taidot lautakunnan johtamiseen ja Jarno Hatakalla ja Marjo Frimanilla on vahvaa näyttöä myös näille vaativille paikoille siitä huolimatta, että he eivät olleetkaan syksyn vaaleissa ehdokkaina.

– Totesin jo aiemmin, että me halusimme jälleen valita jokaiselle paikalle ennen kaikkea pätevän eikä vain sopivan henkilön ja olen edelleen sitä mieltä. Ehdokkuus ei tee automaattisesti joka paikkaan päteväksi. Meidän vaaleissa ehdokkaina olleiden kiinnostus ja taidot suuntautuivat tällä kertaa muihin lautakuntiin mm. perusturvaan.

Hanna Mikkola perusturvalautakuntaan

Kokoomuksen perusturvan paikoille tulee valtuutetuista Hanna Mikkola ja toiselle paikalle kahdeksi ensimmäiseksi vuodeksi Kari Koukku. Koukun jälkeen lautakunnassa vuodet 2007 ja 2008 jatkaa Tommi Hopearuoho.

– Hanna Mikkolalla on ollut aiemminkin vahva kiinnostusta perusturvalautakuntaan. Nyt kun paikka vaihtui puheenjohtajuudesta varapuheenjohtajuuteen niin Hanna halusi paikan itselleen. Yksityisen päiväkodin johtajana hänellä on valtavasti annettavaa kuntamme sosiaalipuolelle, kertoi Heinonen asian taustoja.

Teuvo Zetterman ja Minna Varis Elinkeinolautakuntaan

Kunnan uusi elinkeinolautakunta saa kokoomukselta myös riveihinsä vahvaa osaamista. Elämäntyönsä yrittäjänä, viimeiset vuodet Marskin Majaa vetänyt Teuvo Zetterman tulee kokoomuksen miespaikalle ja hevosalan yrittäjänä, ratsastuskoulua miehensä kanssa pyörittävä, Minna Varis naispaikalle.

– Teuvo Zetterman on ollut kymmenvuotta Lopen yrittäjien puheenjohtaja ja kokemusta on maakunnallisestikin riittämiin. Olen aina itse arvostanut Teuvoa suuresti ja nyt olen iloinen, että hän antaa osaamisensa elinkeinolautakunnan kautta myös kuntamme käytettäväksi.

Lisäksi kokoomuksen lautakuntapaikoille tulevat toimimaan seuraavan nelivuotiskauden yläkoulun ja lukion johtokunnan puheenjohtajana Jari Siirola ja toisella paikalla Leila Tschokkinen, Rakennuslautakunnan puheenjohtajana Samppa Jaro ja jäsenenä Elina Tuomenoja, Sivistyslautakunnassa Santeri Muhonen, Anniina Nummelin ja Satu Nummela, Ympäristölautakunnassa Pekka Kerovuori ja Riina Rautiainen ja Vapaa-ajanlautakunnan varapuheenjohtajana Erika Kauppi-Nykänen ja jäsenenä Erkki Holttinen. Tarkastuslautakunnassa kokoomusta edustavat Johanna Nikkola ja Aarno Aalto ja lisäksi keskusvaalilautakunnassa Sami Toivonen.

– Nuoret ovat meillä vahvasti edustettuina. Anniina Nummelin on hyvä esimerkiksi nuoresta, joka on nopeasti saanut ansaittua arvostusta jopa ylipuoluerajojen. Hän toivoi sivla-paikkaa ja ei sitä kukaan kyseenalaistanut. Se kertoo nuoren kaksikymmentävuotiaan naisen asemasta ja arvostuksesta paljon, kiitteli Heinonen, joka itsekin tuli kahdeksan vuotta sitten politiikkaan reilunan parikymppisenä ja sai silloin mm. Raimo Rajaojalta lämpimän vastaanoton.

– Muistan hyvin, kun Raimo ehdotti minua yllättäen Lopelle harvinaiselle maakunnalliselle piirihallituspaikalle. Hämeen kokoomuksen toiminnanjohtajaa myöten katseet olivat ihmetteleviä, kun paikaa esitettiin parikymppiselle opiskelijalle, mutta Raimo piti esityksestä kiinni ja antoi nuorelle tukensa. Se oli omalla tavallaan erittäin ratkaiseva ja tärkeä tuki oman poliittisen toimintani kannalta. Siksi minäkin osaan ja haluan antaa tukea nuorille.

Vahva edustus seutukunnallisiin paikkoihin

Kokoomuksen paikat lisääntyvät myös seutukunnallisilla paikoilla mm. eri kuntayhtymissä. Kovimmalla paikalla Hämeen liiton maakuntahallituksessa jatkaa edelleen Hannele Yrjö-Koskinen, Hämeen maakuntavaltuustossa Juhani Rautiainen, Ammattikoulun hallitukseen tulee Kari Maunula, Terveyskeskuksen hallitukseen Eeva Pyhälammi ja Ekesin hallituspaikalle Antti Rusi.

– Lopelta ei ole koskaan ennen ollut Ekesin hallituksessa kokoomuslaista. Nyt paikalle tulee talouselämän vahva asiantuntija Antti Rusi. Hän toimii LVI-Dahlin johdossa Riihimäellä ja vain muutama viikko sitten mies valittiin myös Riihimäen Yrittäjien hallitukseen ja sitä ennen hyvällä äänimäärällä Lopen valtuustoon. Myös muut seutukunnalliset paikkamme saavat nyt vahvat osaajat, mistä hyötyy varmasti kaikki loppilaiset.

Heinonen tyytyväinen henkilövalintoihin

Lopen kokoomuksen puheenjohtaja Timo Heinonen oli tyytyväinen paikkajaon vahvistuttua. Kokoomuksen sisäinen paikkajako oli helppo ja se osaltaan helpotti Heinosen tilannetta tiukoissa ja vaativissa puolueiden välisissä neuvotteluissa.

-Keskustelua on kyllä käyty puolueen sisälläkin, mutta vain erittäin hyvässä ja rakentavassa hengessä. Mielipiteille on annettu tilaa ja ratkaisut on tehty ilman äänestyksiä tai hampaan kiristyksiä.

– Itse olen erittäin tyytyväinen henkilöihimme. Kaikki ovat sitoutuneet tehtäviinsä ja yhteinen sopimus lupaa vahvaa yhteistyötä kaikkien kokoomuslaisten luottamushenkilöiden kesken. Luottamushenkilömme tulevat kaikki olemaan mm. vuosittain kuntalaisten tavattavissa perinteisessä Kevätkahvitilaisuudessa ja tottakai puhelimen ja sähköpostin päässä koko ajan.

– Lisäksi useat entiset kunnanhallituksen jäsenemme ja valtuutetut ovat luvanneet antaa tukea uusille henkilöillemme tarpeen mukaan. Siitä olen myös erittäin kiitollinen, totesi Heinonen lopuksi rankan loppuvuoden ja alkuvuoden jälkeen.

Myös muut puolueet vahvistivat omat henkilövalintansa reilua viikkoa ennen ratkaisevaa valtuustonkokousta. Vuoden ensimmäinen valtuusto kokoontuu päättämään paikkajaosta maanantaina 17.1.2005.