Timo Heinonen jatkaa Kokoomuksen puheenjohtajana – Lopen Kokoomuksella edessä 100. juhlavuosi

Lopen Kokoomuksen syyskokous valitsi kansanedustaja Timo Heinosen jatkamaan paikallisyhdistyksen puheenjohtajana. Heinosen johdolla Lopen Kokoomus suuntaa näin vuoteen 2019, jolloin Kokoomus juhlii Lopellakin 100-vuotisjuhliaan. Varapuheenjohtajaksi valittiin yrittäjä Jarmo Laukkanen ja sihteerinä jatkaa Tiina Seppälä. Taloudenhoitajan tehtävää hoitaa Sanna Kallela. Kokouksen aluksi kokousväki muisti Kallelaa syntymäpäivien johdosta.

-Olen saanut pitkään johtaa rakkaan paikallisyhdistyksen työtä. Tämä yhdistys on antanut minulle paljon ja olen myös halunnut tälle yhdistykselle paljon antaa. Ensi vuosi on meillä juhlavuosi ja samalla minulle jo 20. Lopen Kokoomuksen puheenjohtajana. Kiitollinen näistä vuosista, totesi Timo Heinonen.

Kokoomuksen hallituksen valittiin jäseniksi Kati Voivala, Sirpa Hopearuoho, Minna Oksanen, Vesa Pesonen, Jarno Hatakka ja Juhana Männistö. Vaalipäällikkönä jatkaa Ari Pakarinen ja toiminnantarkastajina Riitta Nylund ja Teuvo Zetterman ja heidän varoinaan Marjo ja Aulis Nikkola.

Syyskokous Attendon Pommerissa

Lopen Kokoomus jatkoi perinteitä ja piti vuosikokouksensa jälleen kunnan kokoushuoneiden sijaan muualla, tällä kertaa hoivakoti Attendon Pommerissa. Hoivakodin johtaja Johanna Toivonen esitteli uuden hoivakodin toimintaa ja tulevaisuutta ja kokousväki olikin näkemäänsä tyytyväisiä.

-Tämä on kaunis ja tunnelmaltaan kodinomainen hoivakoti. Tällaisessa voisi joskus itsekin mielellään asua kun sen aika tulee, totesi yksi kokousväestä. Ihastusta keräsi myös suuri piha, omaa ruokaa tarjoava keittiö sekä upeat taulut talon seinillä, joissa on kuvattuna lappilaisia maisemia ja paikkoja.

Attendon Pommerissa on 30 asiakaspaikkaa ja hoivakoti onkin täyttynyt hyvää vauhtia. Tulevaisuudessa vastaavanlaisia paikkoja voidaan Lopella nähdä enemmänkin.

-On tärkeä tehdä sellaisia ratkaisuja, että jatkossakin jokaiselle loppilaiselle löytyy myös hoivakotipaikka täältä Lopelta. Sellainen ei ole mahdollista, että ikäihmisten olisi pakko muuttaa toiseen kuntaan, kun Lopelta ei löytyisikään hoivakotipaikkoja, totesi Eeva Pyhälammi ja Lopen Kokoomus on jo aiemmin päättänytkin, että Lopella pitää varmistaa hoivakotipaikkojen riittävyys myös tulevaisuudessa.

Lopen Kokoomuksen syyskokous piti tärkeänä, että myös lääkäripalvelut saadaan jatkossa takaisin Lopelle. Työtä on jatkettu ratkaisun löytämiseksi Riihimäen seudun terveyskeskuskuntayhtymän sisällä, mutta myös yksityisten lääkäriasemien kanssa. Esillä oli myös malli missä loppilaiset voisivat jatkossa mennä erilaisilla järjestelyillä myös lääkäriin yksityisille toimijoille julkisenpuolen hinnalla.

Kunnanpäätöksillä ei pidä kiihdyttää poismuuttoa

Lopen Kokoomuksen syyskokous kävi myös pitkään keskustelua muuttotappion kääntämiseksi takaisin Lopen muuttovoitoksi. Kokousväki oli yhtämieltä siitä, että kunnan tekemillä päätöksillä ei ainakaan saa vauhdittaa poismuuttoa.

-Tärkeää on huolehtia, että aamu- ja iltapäivähoito on kaikille sitä tarvitseville pienille koululaisillekin mahdollista. Tämä mahdollistaa perheille asumisen täällä ja työssäkäynnin kauempanakin. Tästä haluamme pitää kiinni ja myös Loppi-lisä tulee säilyttää entisellään. Näin onneksi nyt jo äänestyksen jälkeen kunnanhallitus päättikin, totesi Lopen Kokoomuksen sihteeri ja Lopen kunnanhallituksen varapuheenjohtaja Tiina Seppälä.

Myös kyläkoulujen tulevaisuus halutaaan kokoomuksessa turvata ja keskusteluun nousi kahvikeskustelussa myös esiopetuksen käynnistäminen Kormun koululla.

-Oli valitettavaa, että jälleen kyläkoulujen lopettamiset nostettiin esille ja keskusteluun. Ne ovat jatkossa meidän vetovoimatekijöitä. Hyvä esimerkki on nyt jo Kormun kyläkoulu mikä kasvaa todella hyvää vauhtia. Kormun kylä taitaa jo Lopen vetovoimaisin alue.

Palloiluhalli liikuntahankkeista ykkösenä

Lopen Kokoomuksen syyskokouksessa keskusteltiin myös kunnan merkittävistä panostuksista liikuntaan ja urheiluun. Osa kokousväestä piti urheilukentän remonttia liian kalliina vaikka itse korjauksen tarpeellisuus nähtiinkin. Tulevista liikuntahankkeista Lopen Kokoomuksen syyskokous linjasi ykköseksi palloiluhallin rakentamisen. Palloiluhallinkin kohdalla kokoomuksessa on valmiutta vielä tarkastella kustannusarviota.

-Tärkeintä on nyt saada sisäpalloilulle lisätilaa. Salibandy on lajeista sellainen missä voimme tarjota lapsillemme mahdollisuuden pelata ja edetäkin. Se voisi olla yksi sellainen juttu mikä saisi jonkun tänne muuttamaankin, todettiin kokouskahvien yhteydessä.

Lopen Kokoomuksen syyskokous päätti myös tukea Lopen Kokoomusnuorten liittokokousmatkaa 400 euron stipendillä ja tuella. Ensi vuonna Kokoomuksen budjetissa varaudutaan myös eduskuntavaaleihin ja 100-vuotisjuhlien lisäksi.