Timo Ahonen halusi kasvattaa suurperheensä turvallisessa Kormussa – ”Turvallinen koulumatka on hyvä esimerkki turvallisesta elinympäristöstä”

Kormulainen 40-vuotias Timo Ahonen tietää mitä on kiireisen perheenisän arki. Ahosen perheeseen kuuluu yhteensä yhdeksän lasta, kuusi tyttöä ja kolme poikaa ja totta kai kissa ja kanikin. Perhe on erinomainen esimerkki siitä miten yhdessä tehdään ja vanhemmat ovat tässä olleet mitä parhaina opettajina lapsille. Oma unelmien kotikin rakentui Lopen Kormuun omin käsin vuorotyön vapaavuoroilla eli käytännössä yötyönä. Nuori isä painoi kellon ympäri.

– Maaseudun rauhassa isot tontit kivenheiton automatkan päässä palveluista. Kyllä se on meidän kunnan ja erityisesti Kormun valttikortti, toteaa Timo Ahonen. Aikaa ja panosta Timo on halunnut antaa myös aina ns. yhteiseksi hyväksi. Kylänväen kanssa on jäädytetty talkoilla Kormun koululle luistelukenttää ja tehty monenmoista muutakin. Lisäksi yhteiset asiat ovat olleet aina miehen sydäntä lähellä.

– Perusturvalautakunnan jäsen, kasvatus- ja koulutuslautakunnan varajäsen, ympäristö- ja rakennuslautakunnan varajäsen, kiinteistötoimitusten uskottu mies, luettelee Timo Ahonen nykyisiä kunnallisia luottamustehtäviä ja kun aikaa harrastuksille jää niin silloin taiteeseen liittyvät käsityöt ja tekniikan ihmeet saavat huomiota. Omaakin aikaakin suurperheen isä joskus tarvitsee.

Iso perhe tarvitsee paljon sitä leipääkin ja huoltoasentajan työn lisäksi Timo toimii yrittäjänä. Tekemään mies taitaa olla luotukin.

– Muutettiin Espoosta kolmen lapsen kanssa. Kormussa on ollut hyvä elää ja perheeseen on syntynyt kuusi lasta lisää täällä. Tällä hetkellä taloa mies laajentaa perheen hyväksi.

Talousasiat lähellä sydäntä

Timo Ahonen mainostaa mielellään kotikuntaansa ja kyläänsä myös tuttaville. Halpa tontti tunnin ajomatkan päässä pk-seudusta ja lapsilla turvallinen koulumatka kyläkouluun. Mitä muuta voisi toivoakaan. Tällaisen arjen Timo haluaa turvata loppilaisille lapsille ja nuorille tulevaisuudessakin ja se vaatii, että kunnan asiat pidetään kunnossa.

– Tarkka taloudenpito, jotta asiat säilyvät omissa käsissä. Sen kautta voimme mahdollistaa itse perheille ja yrittäjille oman valinnan erilaisiin lastenhoito- ja koulutuskysymyksiin.

Kilpailutuksissa loppilaiset mielessä

Lopen palvelut paranevat vain sisällä, että palveluille on kysyntää ja että niitä myös käytetään. Timo Ahonen haluaa muuttaa toimintatapoja niin, että Lopen Kunta hankkii aina palvelut ja tavarat Lopelta jos se täältä on saatavissa. Kilpailutuslainsäädännön taakse mennään helpolla ja unohdetaan, samaan aikaan, miten paljon paikalliset yritykset ja kaupat tuovat kuntaan muuta kautta veroeuroja ja elinvoimaa.

– Paikallisia yrityksiä pitää saada enemmän mukaan kunnalliseen toimintaan esim. palveluseteleillä tai pilkkomalla urakoita pienemmäksi.