Sopu luottamuspaikoista löytyi? Kokoomukselle valtuustonpuheenjohtajuus, Keskustalle hallitus

Lopen luottamuspaikkojen jakoprosessi otti ratkaisevan liikkeen eteenpäin perjantain neuvotteluissa, kun pattitilannetta ratkottiin kaikkien puolueiden yhteisessä neuvottelussa. Kahden suurimman ryhmän Keskustan ja Kokoomuksen ajauduttua umpikujaan, ratkaisijaksi nousivat vasemmistoryhmät, jotka antoivat tukensa kokoomuksen tavoitteille ja syksyn kunnallisvaalien tulokselle. Kompromissiratkaisussa valtuuston ja hallituksen puheenjohtajuudet jaetaan keskustan ja kokoomuksen kanssa kaksivuotiskausiksi.

– Emme halunneet tehdä teknistä vaaliliittoa kenenkään kanssa. Eikä kukaan muukaan halunnut tässä tilanteessa. Tämä olisi sotinut ratkaisevasti vaalin tulosta vastaan. Sen sijaan ensin kysyimme, mielestämme oikeutetulle valtuustonpuheenjohtajuudelle, tukea pitkäaikaiselta yhteistyökumppaniltamme keskustalta. Tämä ei johtanut mihinkään ja tällöin haimme tukea tähän asiaan muilta ryhmiltä, kiitteli Lopen kokoomuksen puheenjohtaja ja neuvotteluryhmän puheenjohtaja Timo Heinonen pattitilanteen ratkeamista.

Ratkaisussa Keskusta saa puheenjohtajuuden kahdeksi ensimmäiseksi vuodeksi hallitukseen ja kokoomus valtuustoon. Kahden vuoden kuluttua paikkoja vaihdetaan päikseen. Valtuuston varapuheenjohtajuudet menevät SDP:lle ja keskustalle ja hallituksen varapuheenjohtajana tulee toimimaan sosialidemokraatti. Ratkaisulle saatiin neuvotteluissa nyt jo vähintään kokoomuksen, SDP:n ja vasemmistoliiton 16 valtuutetun tuki. Tuki voi vielä vahvistua keskustan oman ryhmäkokouksen jälkeen.

Keskustan uuden valtuustoryhmän puheenjohtaja Eeva Sahari oli Hämeen Sanomien (11.12.2004) haastattelussa myös sovun kannalla:

– Neuvotteluissa saatiin aikaiseksi kompromissi, jolla voidaan lähteä eteenpäin tekemään yhteistyötä edelleen kokoomuksen ja keskustan kesken, sanoo keskustan valtuuston ryhmäpuheenjohtaja Eeva Sahari Hämeen Sanomissa.

Hämeen Sanomien mukaan nyt keskusta tulee käsittelemään kunnallisjärjestössään kompromissiratkaisua. Jollei järjestö hyväksy neuvottelutulosta, valtuusto tulee ratkaisemaan paikkajaon äänestyksellä.

– Uskon ja toivon, että tämä ratkaisu nyt tyydyttää kaikkia tai on edes hyväksyttävissä vaikka sitten pitkin hampain. Jos valtuusto tammikuussa lähtee äänestämään kaikista mahdollisista luottamuspaikoista niin silloin tuuri nousee vaalitulosta ratkaisevammaksi ja homma menee sirkukseksi, toivoi Heinonen ja kertoi asian saaneen tukea jo nyt kaikista valtuustoryhmistä.

Myös muujako myötäili vaalitulosta

Pattitilanteen ratkettua ryhmät päättivät jatkaa neuvotteluja. Jokainen ryhmä pysyi itsenäisenä ja näin paikkajako noudatteli hyvin tarkasti vaalintulosta ja suhteelistapaikkajakoa. Niin sanottujen suurien lautakuntien puheenjohtajuuksia päätettiin kierrättään. Näin keskusta ottaa nuijan perusturvalautakunnassa kahdeksan vuoden kokoomusjohdon jälkeen, sivistyslautakuntaan johtaa SDP ja teknistäpuolta kokoomus.

Muut lautakunnat jaettiin puolueiden kesken myös vaalien tulosta myötäillen. Muutama puheenjohtajuus jäi vielä auki puolueiden omien ns. nimineuvottelujen ajaksi. Sopivien henkilöiden varmistuttua nämäkin sitten lyödään lopullisesti lukkoon.

– Tälläinen ns. ”sopivan henkilön etsimisen paikka” on mm. vapaa-aikalautakunnassa ja rakennuslautakunnassa. Toinen näistä tulee menemään neljävuotta keskustan puheenjohtajuudella ja toinen kokoomuksen. Lopullinen ratkaisu tehdään vasta sopivien nimien jälkeen.

Edessä vaativa ratkaisujen kausi

Muutaman viikon pattitilanteessa olleiden neuvotteluiden eteneminen oli ratkaisevan tärkeää. Tulevalla vaalikaudella tarvitaan nimittäin laaja-alaista yhteistyötä kaikkien puolueiden kesken. Valitaanhan jo tulevan vuoden kesällä Lopelle uusi perusturvajohtaja ja vapaa-aikajohtaja ja jo sitä ennen uusi rahakirstunvartija eli kunnankamreeri. Nelivuotiskaudelle ajoittuvat myös uusien kunnansihteerin ja kunnanjohtajan valinnat puhumattakaan koko ajan kiristyvästä kuntataloudesta.

– Viestitimme heti neuvottelujen jälkeen haluavamme jatkaa valtuustoryhmien välistä yhteistyötä keskustan kanssa. Puolueilla on Lopelle vuosikausien taustat yhteistyöllä. Pallo on nyt keskustalla. Jäämme odottamaan haluaako heidän uusi valtuustoryhmä ja kunnallisjärjestö jatkaa tätä yhteistyötä, toivoi Lopen kokoomuksen puheenjohtaja Timo Heinonen lopuksi.

– Yhteistyötä täytyisi nyt pystyä tekemään jopa aiempaa syvemmin. Tässä yhteistyössä tarvitsemme kaikkia neljää puoluetta, jotta kuntamme kehitys saadaan jatkumaan ja vetovoima asukkaiden osalta säilymään ja yirtysten osalta jopa kiihtymään.

Puolueet jatkavat nyt neuvotteluja omissa ryhmissään ja vielä ennen joulua yhteisessäkin tapaamisessa. Lopullinen ratkaisu pitäisi olla valmis viimeistään tammikuun alussa.