Sirpa Hopearuoho haluaa, että Lopella on hyvä ikääntyäkin – ” Ikäihmisiä ei pidä nähdä taakkana, vaan voimavarana”

Sirpa Hopearuoho teki pitkän työn yrittäjänä Lopen Sairaankuljetuksessa. Eläkkeelle ei toimelias Sirpa ole kuitenkaan malttanut jäädä, vaan tekee edelleen lähes täyttä työvuorolistaa apuvoimina Lopen vanhuksia hoitaen mm. Eedilässä. Kotona perheestä asuu enää puoliso Harri, sillä omat lapset ovat jo aikuisia ja lapsenlapsiakin jo kahdeksan ja lapsenlapsenlapsiakin kaksi. Mummun ja isomummun vapaa-aika menee sitten isolta osin nuorten ja pienten kanssa.

– Muutimme Lopelle perheen kanssa 1984 ja hyvin olemme täällä viihtyneet. Aikanaan ensin omien poikien harrastukset veivät mukanaan ja olimme mukana mm. Lopen Lätkän toiminnassa. Kun lapset kasvoivat niin tämä yhdistystoimintapanokseni on siirtynyt vahvemmin yhteisten asioiden hoitamiseen.

Lopen kunnanvaltuustossa Sirpa Hopearuoho on toiminut kaksi vaalikautta, Riihimäen terveyskeskuskuntayhtymän hallituksessa jo yhdeksän vuotta kuten myös Sairaanhoitopiirin valtuustossa. Kokemusta Sirpalta löytyy myös kunnanhallituksen pöydän ympäriltä, sekä pelastuslautakunnasta ja perusturvalautakunnastakin.

Ikäihmiset ovat Lopella voimavara

Sirpa Hopearuohoa on aina harmittanut se, että julkisessa keskusteluissa ikäihmiset ja vanhukset nähdään vain taakkana ja rasitteena. Hyvään ja elinvoimaisen kuntaan kuuluu kaiken ikäisiä ihmisiä ja oikeilla ratkaisuilla ikäihmisetkin voivat asua omassa kodissaan ja omassa kunnassaan koko elämänsä.

– Meillä tulee olla riittävästi hoitopaikkoja ja esteettömiä asuntoja. Kunnan pitää tehdä lupaus siitä, että Lopella on jokaiselle loppilaiselle vanhukselle hoitopaikka myös 2019 eteenpäinkin. Tämä tarkoittaa varmasti lisärakentamista, mutta myös lisää työpaikkojakin.

Lääkärivastaanoton pitämiseksi Lopella Sirpa Hopearuoho on tehnyt aina kaikkensa ja vienyt myös Lopen kuntapäättäjien yksimielistä kantaa terveyskeskuskuntayhtymien kokouksiin.

– On ollut hyvä, että kaikki puolueet Lopella ovat olleet yksimielisiä siitä, että tarvitsemme Lopelle lääkärivastaanoton.

Sirpa Hopearuoho yrittäjähenkisenä näkisi mielellään lääkärivastaanoton mahdollisimman pian palaavan Lopelle ja samassa paikassa voisi toimia myös muitakin terveyspuolen palveluita.

– Kyllä tämän kokoinen kunta tarvitsee lääkärivastaanoton. Nyt yksi yksityinen lääkäri on täystyöllistetty ja se kertoo jo siitä, että tarvetta on. Ja kun lääkäriin kiireettömälle vastaanotolle ei pääse Riihimäellä kuin kuukauden jonottamalla, tämä tulee lisäämään meidän menoja erikoissairaanhoidon puolella.

Lääkäripalveluiden lisäksi Sirpa haluaa, että lapsiperheiden palveluista pidetään jatkossakin hyvää huolta.

– Meillä on nyt panostettu paljon hyviin ja uusiin tiloihin. Nyt painopiste pitää siirtää palveluiden kehittämiseen ja varmistaa laadukas varhaiskasvatus ja perusopetus riittävän pienissä ryhmissä huomennakin.

– Lupaan tehdä jatkossakin aina parhaani. Nyt työvuoro Eedilässä kutsuu. Pakko lähteä sinne tai oikeastaan saan lähteä sinne taas.