Sirpa Hopearuoho esittää lääkärinvastaanottoa Lopen Terveystalolle

Kokoomuksen kunnanvaltuutettu ja Riihimäen seudun Terveyskeskuskuntayhtymän jäsen Sirpa Hopearuoho esittää Lopen Terveyskeskuksen mm. lääkärinvastaanoton siirtämistä Sairaalanmäeltä uuteen Terveystaloon. Asiasta valtuustoaloitteen jättänyt Hopearuoho perustelee esitystään Pajatie 1:ssä Apteekin ja palveluiden vieressä sijaitsevan Terveystalon erinomaisella sijainnilla. Nykyinen terveyskeskus, kun on hankalan tien päässä korkealla mäellä.

– Uskoisin, että tällä tavalla toimintoja hieman uudelleen järjestellen saisimme lääkärin vastaanoton yms. palvelut helpommin kuntalaisten ja ennen kaikkea ikäihmisten saavutettavaksi. Voisi sanoa, että näin lääkäripalveluita kehitettäisiin paremmin palvelevaksi kokonaisuudeksi, totesi Sirpa Hopearuoho.

Hopearuoho esittää, että Lopen kunta selvittää, olisiko lääkärien päivystys-, lääkärien ajanvaraus- ja laboratoriotoiminta mahdollista siirtää uudelle terveystalolle, osoitteeseen Pajatie1.

– Nykyinen terveyskeskus sijaitsee raskaan mäen päällä ja sivussa muista kirkonkylän palveluista.

Hopearuohon aloitteessa ei siis mitään palveluita lopetettaisi tai ei myöskään rakennettaisi uutta tilaa. Nykyiset toiminnot vain uudelleen järjesteltäisiin Lopella niin, että palvelut olisivat lähempänä ihmisiä ja myös linja-autoasemaa.

– Lopen kunnan ja Riihimäen seudun terveyskeskuksen kuntayhtymän yhteinen Terveystalo valmistui viime vuonna osoitteeseen Pajatie 1. Uusi terveystalo on kuntalaisten kannalta sijainniltaan erinomainen. Aivan vierellä sijaitsee kunnantalo ja apteekki. Lähietäisyydellä linja-auto-asema, taxi-asema ja kirkonkylän kauppapalvelut, luettelee Hopearuoho.

Tällä hetkellä uudessa Terveystalossa toimii kirkonkylän neuvola, kotipalvelua, kotisairaanhoitoa, hammaslääkäripalvelu, hammashoitolat ja erilaisia yksittäisiä palveluja kerran viikossa periaatteella.

– Palveluntarjonnassa ei ole juurikaan ajateltu yhtenäistä kokonaisuutta, eikä saatavuuden helppoutta, kuntalaisten kannalta. Näiden tosiasioiden vuoksi toivon terveystalon palveluiden kehittämistä kuntalaisia paremmin palvelevaksi kokonaisuudeksi.

Sirpa Hopearuoho sai aloitteelleen tukea Lopen kokoomuslaisesta valtuustoryhmästä. Nyt aloite menee kunnanhallituksen kautta valmisteltavaksi.