Riitta Joutsi-Hänninen valmiina jatkamaan – Perheasiat, koulut ja liikunta sydäntä lähellä

Riitta Joutsi-Hänninen taitaa olla kaikille loppilaisille hyvinkin tuttu. Koko ikänsä opiskeluaikoja lukuunottamatta Lopella asunut Riitta on tuttu näky niin urheilukentällä, Elmolassa, Zumba-tunteja vetämässä kuin Timotei-kuoronkin konserteissa. Leipätyö erityisopettajana ja luottamustehtävät ovat pitäneet nuoren perheenäidin kiireisenä viime vuosina, mutta Riitta onkin luotu liikkumaan ja tekemään.

– Totta. Olen aina halunnut tehdä ja osallistua. Seuratyö ja erilainen vapaaehtoistyö ovat olleet aina sydäntä lähellä, kertoo Riitta Joutsi-Hänninen.

Nykyisin myös 5- ja 9-vuotiaiden lasten harrastukset ottavat oman aikansa, mutta sen ihan oman aikansa Riitta haluaa käyttää Timotei-kuorossa laulamiseen ja jumppien vetämiseen. Rakas, ja vähän erilainen harrastus on myös Suomessa järjestettävien kansainvälisten kilpailuiden kisa-organisaatioihin kuuluminen.

– Ne ovat mielenkiintoista tekemistä. Kisat ovat aina ”rypistys” ja niissä todella punnitaan joustavuus ja stressinsietokyky nopeasti muuttuvien tilanteiden vuoksi. Kisoista on jäänyt ystäviä ja yhteistyökontakteja ympäri maailman.

Ammattikoulun hallituspaikalta on nähnyt nuorten tilanteen hyvin

Kunnanvaltuustoehdokkaaksi Riittaa oli houkuteltu jo monissa vaaleissa, mutta vasta viime kerralla tilanne tuntui oikealta. Siihen mihin Riitta nimittäin ryhtyy niin sen hän aina tekee hyvin ja sitoutuneesti. Vaaleissa ääniä tulikin hyvin ja nyt heti ensimmäinen vaalikausi toi nipun erittäin vastuullisia tehtäviä Riitan hoidettavaksi.

– Kunnanvaltuuston lisäksi olen saanut toimia nyt kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan puheenjohtajana ja lisäksi ammattikoulumme Hyrian hallituksessa ja Hyvinkää-Riihimäen aikuiskoulutusäätiön hallituksessa. Ne ovat olleet mielenkiintoiset näköalapaikat mm. nuorten tilanteeseen ja haasteisiinkin, kertoo Riitta.

Etelä-Hämeen Osuuspankin edustajiston kautta myös talousasiat ovat tulleet tutuiksi ja vanhusneuvostossa neljä vuotta täydensivät tehtäviä koko elämänkaaren ajalta.

Terveydenedistämisen merkitys kunnan tehtävissä tulee korostumaan

Liikunta- ja urheilu ovat olleet aina iso osa Riitta Joutsi-Hännisen elämää. Tanssia, hiihtoa, yleisurheilua, jumppaa, salibandyä ja frisbeegolfiakin.

– Lopen Laakan toiminnassa olen ollut mukana lapsesta asti. Puolet elämästäni myös seuran hallinnossa. Laaka on yleisseura ja harrastusmahdollisuuksia on ja niitä kehitetään niin lapsille, nuorille kuin aikuisillekin.

Yksi hyvä esimerkki onnistuneesta yhteistyöprojektista on jo 18-väyläiseksi laajentunut Lopen Frisbeegolf-rata, mikä rakentui Lopen Laakan talkootyöllä kunnan maalle Isokorkeelle.

– Lähiliikuntapaikkoja on myös rakennettu nyt koulujen yhteyteen ja ensi kesänä myös kirkolle, Elmolan viereen. Myös ensimmäinen ikäihmisten kuntopuisto saatiin juuri valmiiksi urheilukentän lähelle. Vanhan urheilukentän remontti käynnistyy tänä vuonna ja toivottavasti pian saamme myös lisää sisäliikuntatilaa palloilulajeille, pohtii Riitta kiristäessään lenkkitossujen nauhoja.

Kun jalassa ei ole lenkkitossut niin niissä saattaa olla myös maiharit. Riitta on toiminut pitkään Lopen Reserviläisten toiminnassa ja vuosia myös hallituksessa. Kipinän maanpuolustustyöhön sytytti jo 15-vuotiaana sotaveteraani-isoisä.

– Kyllä meidän tulee huolehtia siitä, että kunta kehittyy koko ajan. On sitten kyse liikunnasta, kulttuurista tai päivähoito- ja kouluasioista.
Mitkä aiheet Riitta sinulle on sitten kaikista tärkeimpiä kuntavaaleissa?

-Lapset ja nuoret. Laadukkaan varhaiskasvatuksen ja koulutuksen ylläpitäminen ja kehittäminen sekä resurssien turvaaminen. Luonnollisesti myös harrastusmahdollisuudet ja ikäihmisten hyvinvointi.

Mitä haluaisit Lopella muuttaa?

-Loppi on ihka oikeasti hyvä paikka asua ja elää. Aina toki löytyy parantamisen varaa, mm.ikäihmisten hyvinvoinnissa ja palveluissa.

Riitta uskoo, että yhdessä tekemällä ja erilaisia raja-aitoja rikkomalla saadaan parhaita tuloksia aikaan Lopen hyväksi.

-Yhdessä tekemisen meininki! Positiivisuutta ja avoin mieli, kyllä se siitä lähtee.

– Seurojen, yhdistysten ja yritysten yhteistyö kunnan ja seurakunnan kanssa on merkityksellistä pienen kunnan kehittämisessä. Etenkin nyt, kun sote-puoli kunnilta lähtee, yhteistyö terveyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämisessä niin nuorten kuin ikäihmisten osalta on tärkeää.