Riihimäen seutu hyvin edustettuna Timo Heinonen ja Riitta Kohonen Kokoomuksen puoluevaltuustoon

Puheenjohtaja, ministeri Ville Itälä (Turku)

Varapuheenjohtaja, maanviljelijä, kansanedustaja Jari Koskinen (Hauho)

Varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaa (Helsinki)

Varapuheenjohtaja, kansanedustaja Jyrki Katainen (Siilinjärvi)

Puheenjohtajien apuna puoluejohdossa jatkaa jo Sauli Niinistön kaudella puoluesihteerinä toiminut Matti Kankare.

Kokoomuksen puoluekokous valitsi viime viikonloppuna Lahdessa puolueelle uuden puheenjohtajan. Kiitosta ja kehuja saaneen Sauli Niinistön paikan peri yksimielisesti ministeri Ville Itälä, joka lupasi linjapuheessaan mm. korostaa sosiaaliasioita sekä ympäristökysymyksiä. Samassa puoluekokouksessa valittiin myös puolueen korkein päätäntäelin puoluevaltuusto, jonka puheenjohtajana toimii puolueen puheenjohtaja.

Lopen Kokoomuksen puheenjohtaja, KM Timo Heinonen valittiin yhdeksi Hämeen edustajaksi puoluevaltuustoon ja lisäksi Heinonen valittiin 19 henkiseen puoluevaltuuston vaalitoimikuntaan. Muut hämäläiset valtuutetut ovat riihimäkeläinen Riitta Kohonen, lahtelainen asianajaja Paula Kurki-Suonio, diplomi-insinööri Simo Ajo Nastolasta ja konstaapeli Kalle Jokinen Orimattilasta.

– Puoluevaltuustolla on puoluekokousten väliaikana päätäntävalta kaikissa puolueen asioissa lukuunottamatta asioita jotka on erikseen määrätty puoluekokoukselle. Tulemme ensimmäisessä kokouksessa valitsemaan valtuustolle varapuheenjohtajat ja myös tärkeän toimijaelimen puoluehallituksen eli heti pääsemme todenteolla työntouhuun. Tulen Eduskunnassa mm. esittämään hämäläistä Paula Kurki-Suoniota yhdeksi varapuheenjohtajaksi ja toivon, että esitykseni tuottaa myös tulosta. On hyvä, että myös puoluevaltuuston johdossa on mukana hämäläisiä.

– Puoluevaltuustolla on paljon valtaa, mutta sen lisäksi se on paikka, jossa pääsee tapaamaan ministereitä ja kansanedustajia ja tätä kautta paikan merkitys myös Lopen kunnalle tullee korostumaan. Monessa asiassa on hyvä, että tuomme esille myös maalaiskuntien tilannetta ja huolia.

Jari Koskinen Itälän avuksi

Sääntömuutosten ohella puoluekokous teki myös merkittäviä valintoja Kokoomuksen tulevaisuuden kannalta. Seitsemän vuotta puoluetta luotsannut salolainen valtiovarainministeri Sauli Niinistö jätti paikkansa ja uudeksi puheenjohtajaksi kokous valitsi yksimielisesti turkulaisen Ville Itälän.

Hämäläiset puoluekokousedustajat tekivät koko viikonlopun aktiivista työtä varapuheenjohtaja taistossa, jossa Hämeen Kokoomuksella oli omana ehdokkaana hauholainen kansanedustaja, maanviljelijä Jari Koskinen.

– Jarin ammattitausta nousi ratkaisevaksi tekijäksi. Kaikki olivat meidän kanssa samaa mieltä, että Kokoomus tarvitsee varapuheenjohtajistoonsa maanviljelijän. Mikä mielenkiintoisinta niin nyt olemme ainoa suurista puolueista, jonka johdossa myös maanviljelijät ovat edustettuina.

Koskisen lisäksi puolueen varapuheenjohtajiksi valittiin kansanedustajat Sari Sarkomaa ja Jyrki Kaitainen.