Päivi Rassa ihastui Lopen kauniiseen luontoon – Loppijärvi, pururata, läheinen koulu ja kävelemisen kokoinen kunta houkuttelivat

50-vuotias Päivä Rassa muutti perheensä kanssa vajaa kymmenen vuotta sitten Lopelle. Perintömäestä löytyi sopiva koti ja ostopäätös syntyi nopeasti. Lopella perhe onkin viihtynyt mitä parhaiten eikä pitkä työmatka Espooseenkaan ole Lopen plussia miinukselle kääntänyt.

– Kun muutto Karkkilasta tuli ajankohtaiseksi löysimme meille sopivan talon Lopen kirkonkylältä Perintömäestä ja ostopäätös tehtiinkin nopeasti. Tyttären koulu oli nyt vain kilometrin päässä ja vanhempien työmatkatkin pysyivät kohtuullisina. Läheinen Loppijärvi ja hyväkuntoinen pururata olivat myös plussaa. Kaikki peruspalvelut olivat kävelymatkan päässä, mitä myös arvostimme kovasti, kertoo Päivi Rassa muuttopäätöksen taustoja.

Päivi toimii tuotanto- ja tutkimuspäällikkönä liikkeenjohdon konsultointiyrityksessä Espoossa. Loppeen Päivi sai myös tuntumaa kun Lopen kunta tilasi vuosi sitten tutkimuksen kuntalaisten toiveista ja odotuksista. Perheeseen kuuluu aviomies ja kaksi nyt jo aikuistunutta lasta ja kaksi lastenlastakin sekä puolison tytär perheineen.

Soi Loppijärven laiturilla blues..

Päiville perheensä kanssa tärkeässä roolissa on vapaa-ajalla myös loppilainen luonto ja läheinen Isokorkeen pururata lintutorneineen. Loppijärvi on muutenkin erityinen paikka kotikylän kainalossa.

– Rakkain ja vanhin harrastukseni on musiikki, erityisesti blues-rock. Luen ja kirjoitan aina kun on aikaa ja vangitsen kaunista luontoa ja ympäristöä valokuviin.

Päivin kauniita kuvia on voinut ihailla myös Facebookissa ja moni kaunis hetki on taltioitu digikameran ruudulle. Mutta mikä Lopella on sitten parasta?

– Kyllä ystävälliset ihmiset ja ainutlaatuinen luonto ovat ylivoimaisesti parasta täällä. Rauhalliset metsäreitit ja lukuisat järvet ilahduttavat myös tällaista luonnonystävää. Sijainniltaan tämä on ihanteellinen perheellemme ja olemme viihtyneet Lopella erinomaisesti.

Mitkä asiat saivat sinut sitten ilmoittautumaan ja lähtemään mukaan Lopen kuntavaaleihin?

– Kyllä se on yrittäjyyden tukeminen ja sitä kautta peruspalveluiden säilyttäminen. Se on kaiken perusta, mikäli haluamme pysyä elinvoimaisena ja houkutella kuntaan myös uusia asukkaita, toteaa Päivi Rassa kuin apteekin hyllyltä.

– Kun Lopelta lopetettiin lääkäripalvelut ja julkinen liikenne on riittämätöntä, niin työ- ja asiointimatkat ovat venyneet kohtuuttomiksi autottomille. Tähän meidän pitää etsiä yhdessä ratkaisua.

Yhteisöllisyyttä Päivi pitää pienen kunnan voimavarana, mihin hän myös haluaisi kunnan päätöksenteossa kiinnittää huomiota.

– Surullisinta on se, että edes kesällä iltaisin tai viikonloppuisin kylällä ei näy juuri lainkaan ihmisiä liikkeellä. Vaikka me loppilaiset olemme hajaantuneet moniin taajamiin, niin tietoverkkojen kautta voi löytyä myös ihan uudenlaista yhteisöllisyyttä, mikä puolestaan voisi tuoda ihmisiä yhteen myös konkreettisesti. Tiedän, että Lopella asuu paljon avarakatseisia ja ennakkoluulottomia ihmisiä, joiden äänen haluaisin tuoda nyt kuuluviin entistä selkeämmin, jatkaa Päivi ja päättää vastauksensa puhuttelevaan kysymykseen: Olemmeko kuntien murrostilanteessa tarpeeksi ketteriä ja uudistumiskykyisiä? Pystymmekö rakentamaan kotikunnallemme yhdessä valoisan tulevaisuuden?

– Toivoisin myös, että Lopella kiinnitettäisiin enemmän ympäristön kauneusarvoihin huomiota, ettei asukasta tai satunnaista ohikulkijaa olisi ensimmäisenä vastassa ruostuneet romuläjät tai romahtamaisillaan olevat talot.