Oy TeeHoo Ltd. lahjoitti Niinistön kirjoja Lopen kirjastolle

Sauli Niinistön kirja Viiden vuoden yksinäisyys on saavuttanut valtavan suosion.

Media-alalla vaikuttava, Lopen kunnanvaltuuston ja Lopen kokoomuksen puheenjohtajan Timo Heinosen omistama yritys, Oy TeeHoo Ltd. lahjoitti Lopen kunnan kirjastolle Sauli Niinistön Viiden vuoden yksinäisyys –kirjoja.

– Tänä päivänä kirjastoon voidaan hankia vain yksi kirja. Niinistön kirja on saavuttanut sellaisen suosion ja jonot kirjastossa olivat pitkiä niin ajattelin, että tässä olisi hyvä paikka yritykseni tukea kirjastoa, kertoi Timo Heinonen lahjoituksestaan.

Heinonen toimitti kirjat Lopen kirjastotoimenjohtajalle Tarja Toivoselle, joka kertoi kirjojen menevän pääkirjaston lisäksi myös Läyliäisten kirjastoon ja kirjastoautoon. Näin kirjat palvelevat mahdollisimman hyvin kuntalaisia.

Euroopan investointipankin varapääjohtajan Sauli Niinistön muistelmateos keskittyy vuosiin, jolloin hän toimi ministerinä ja Kokoomuksen puheenjohtajana. Kirja alkaa Kokoomuksen eduskuntavaalikampanjan avauksesta Järvenpäässä tammikuussa 1995 sekä Lipposen ensimmäisen hallituksen muodostamisesta ja hallitusneuvotteluista, ja päättyy vaiheisiin, jolloin Niinistö luopui Kokoomuksen puheenjohtajuudesta. Noina vuosina tapahtui Suomen talouden nousu, liittyminen euroalueeseen ja eurooppalaisen porvarikentän yhdistyminen.

– Kirja ei ole mikään vaalikirja vaan erittäin taidokkaasti kirjoitettu kuvaus kovia kokeneen miehen elämästä. Se on koskettava kirja, joka valottaa Saulia ihan uudella tavalla. Toivon, että mahdollisimman moni voi nyt lukea kirjan, totesi Heinonen kirjasta.

Niinistö selvittää muistelmissaan muun muassa työlainsäädännön kiemuroita, Suomen valtion budjetin rakentamisen juonikasta kädenvääntöä ja päivän politiikkaa toimijan ja yksityishenkilön silmin.

– Sauli Niinistö kuvaa myös hauskasti ja terävästi, miten päätökset Suomen hallituksessa ja EU:ssa syntyvät, ja mitä on työnteko vallan keskiössä.

Hän kirjoittaa osuvia henkilökuvia tunnetuista suomalaisista ja eurooppalaisista vaikuttajista, lempeällä, mutta paikoin sarkastisella otteella. Mukana ovat muuan muassa Paavo Lipponen, Claes Andersson, Iiro Viinanen, Liisa Jaakonsaari, Suvi-Anne Siimes, Helmut Kohl, Jacques Chirac, Tony Blair ja Gerhard Schröder.

– Kirja syventää ja monipuolistaa Niinistön henkilökuvaa. Tiukasta talousmiehestä paljastuu maailmaa lämmöllä ja kunnioittaen tarkasteleva ihminen. Kirja huokuu suomalaista oikeudenmukaisuutta: jos tekisimme niin kuin oikein on, maailma ei olisi kovempi vaan kohtuullisempi paikka elää. Näin Sauli kirjassa toteaa.