Nuorisovaltuuston puheenjohtaja Rosa Laine: ”Yhteistyötä pitää tehdä kaikkien kanssa yli puoluerajojen ja muiden”

Viime kevään Lopen lukion ylioppilas ja nyt kansainvälistä oikeustiedettä opiskeleva Rosa Laine viihtyy ja on kiintynyt myös Loppeen. Perheen maatila ja hevostila pitää nuoren naisen tiukasti Lopella ja tulevaisuudessa Rosa haluaa yhä useamman loppilaisen ajattelevan samalla tavalla.

– Loppi on rauhallinen, kaunis ja idyllinen kunta. Olen asunut Lopella koko ikäni, parasta on mielestäni se että olen saanut kouluttautua kotipaikkakunnallani aina ylioppilaaksi asti, eli minun kohdallani vasta yliopiston myötä opiskelupaikkakunta on vaihtunut. Lopella on laadukasta kasvatusta ja opetusta päiväkodista saakka, kiittelee Rosa Laine ja on halunnut pitää kotinsa Lopella myös opiskeluaikana.

Nuorisovaltuusto sai vaikuttamisen kipinän syttymään

Lukioaikana Rosa Laine valittiin myös Lopen nuorisovaltuuston puheenjohtajaksi. Rosa halusi lisätä nuorisovaltuuston uutta puhtia ja sen myötä ryhmästä on kasvanutkin aktiivinen toimija Lopen asioiden hoitamisessa. Ensimmäisen nuorisovaltuuston aloitteen myötä koulukeskukseen rakennetaan ensi kesänä Ässä-lähiliikuntapaikka ja loppilaisnuoret ovat osallistuneet myös nuorten maakunnalliseen OmaHäme valmisteluun. Rosan osaaminen ja aikaansaaminen on siis huomattu laajasti.

– NuVa:n puheenjohtajuuden lisäksi olen saanut olla mukana myös perusturvalautakunnan toiminnassa ja kokouksissa. Kyllä tämä toiminta tietyllä tavalla sytytti kyteneen kiinnostukseni yhteisiä asioita kohtaan roihuun, hymyilee aina eloisa ja iloinen Rosa Laine kertoessaan miten lopulta innostui lähtemään kuntavaaleihinkin ehdokkaaksi.

Rosan perheeseen kuuluu äiti ja isä sekä neljä sisarusta. Perhe muutti Lopelle noin 30 vuotta sitten ja yhtenä syynä heilläkin kuntamme hyvä sijainti ja erinomaiset kulkuyhteydet. Rosa on harrastanut hevosia koko ikänsä ja kilpaillut myös pitkään esteratsastuksen parissa aina Helsinki International Horse Showta myöten.

– Haluan toimia lasten ja nuorten äänenä. Kasvatus ja koulutus on pidettävä hyvälaatuisena, eikä siitä saa karsia. Itsekin pienen kyläkoulun käyneenä haluan toimia myös kyläkoulujen puolesta.

Myös urheilu ja liikunta ovat Rosalle tärkeitä ja hän haluaa toimia myös näiden harrastusmahdollisuuksien parantamiseksi ja kehittämiseksi.

– Pitää luoda hyvät harrastusmahdollisuudet mutta yhä tärkeämpää on tehdä erilaisia matalan kynnyksen harrastamispaikkoja. Skeittipuisto nuorille, Ässä-kentät kouluille ja nyt jo tehty ikäihmisten lähiliikuntapaikka ovat juuri tällaisia, luettelee Rosa joka muistuttaa, että tärkeää on huolehtia myös vanhempien ihmisten palveluista Lopella.

– Kuulun siihen joukkoon mihin varmasti suurin osa loppilaisista eli haluan löytää ratkaisun jolla saamme lääkärivastaanoton takaisin Lopelle. Malli voi hyvin löytyä esimerkiksi jonkinlaisesta hyvinvointipisteestä missä voisi olla hieroja, fysikaalinen hoitolaitos, jalkahoitaja ja se kaivattu lääkärin vastaanottokin. Itse olen varma, että asiakkaita löytyisi kaikille ja synergiahyöty olisi merkittävä.

Myös julkista liikennettä Rosa haluaisi kehittää kuitenkin ymmärtäen sen, että lopulta käyttö ratkaisee palveluiden tason. Yksi tärkeä asia olisi työmatkaparkkipaikan saaminen moottoritien varteen.

– Siinä Ullan Pakarin paikkeilla kun olisi tällainen parkkipaikka vaikka moottoritien Lopen puolella niin työmatkat helpottuisivat merkittävästi. Tässä pitäisi etsiä yhteistä ratkaisua Riihimäen kanssa sillä sieltäkin löytyy paljon ihmisiä, joille tämä olisi tärkeä apu.

Vaalikahvilalla Loppijärven Kuhakeittoa

Lopen kunnanvaltuustossa Rosa Laine lupaa olla jatkossakin aktiivinen ja toimeen tarttuva oma itsensä. Hiljaa kokouksissa istumalla ei asioita ratkaista vaan yhdessä tekemällä.

– Pitää osata tehdä yhteistyötä kaikkien kanssa ja yli puolue- ja muiden rajojen. Vain yhdessä me täällä pärjäämme, muistuttaa Rosa.

Rosaan voi tutustua niin netissä kuin Lopen Vaalikahvilallakin. Poikaystävänsä Arttu Valosen kanssa Rosa tarjoilee kuhakeittoa kahvilalla lauantaina 8.4. klo 11 alkaen niin kauan kuin keittoa riittää ja hyvää aitoa lähiruokaa voi nauttia Janne Tulkin laulua kuunnellen.

– Päivän aikana nikkaroimme myös linnunpönttöjä eli tervetuloa vasarankin varteen, vinkkaa Rosa Laine.