Nuorisovaltuuston puheenjohtaja Rosa Laine haluaa jo isompiin saappaisiin – ”Haluan nostaa Lopen päätöksentekoon mukaan vahvemmin lapset, nuoret ja lapsiperheet”

Lopen Nuorisovaltuuston puheenjohtaja Rosa Laine on päättänyt pyrkiä kevään kunnallisvaaleissa myös Lopen valtuustoon. NuVaa edelleen johtava Laine on 19-vuotias kansainvälisen oikeustieteen opiskelija, mutta hevoset ja ratsastusharrastus on pitänyt ja pitää jatkossakin nuoren kiinni tiukasti kotikunnassaan. Perheen maatilalla Lopen Nyynäisissä on niin ratsuja kuin ravihevosiakin ja Rosa on tullutkin tutuksi kotimaan estekisoista aina Helsinki International Horseshowta myöten.

– Kirjoitin vuosi sitten Lopen Lukiosta ylioppilaaksi. Olin todella tyytyväinen, että päätin aikanaan jäädä kotikunnan omaan lukioon. Se on kivan pieni ja sitä kautta todella laadukas lukio. Kannustankin kaikkia lukioon pyrkiä loppilaisia vakavasti harkitsemaan omaa lukiota. Ei iso ja kaukana oleva ole aina hyvää ja laadukasta, toteaa Rosa Laine.

Laine jatkoi opiskelua heti lakkiaiskesän jälkeen yliopistossa. Kansainvälinen oikeustiede on pääaineena ja opiskelut ovat sujuneet hyvin. Kotipaikkana on kuitenkin säilynyt Loppi ja säilyy jatkossakin.

– Perheemme maatila pitää minut tiukasti täällä Lopella ja totta kai rakkaat hevoset.

Tulevaisuuden Loppea kehittämään

Nuoresta iästään huolimatta Rosa Laine on jo monessa mielessä konkari kotikunnan asioiden hoitamisessa. Lopella Nuorisovaltuustolle on annettu läsnäolo-oikeus niin valtuuston kokouksiin kuin lautakuntiinkin. Laine on saanut toimia perusturvalautakunnassa ja tulevina vuosina Lainetta kiinnostaakin sote- ja maakuntauudistus.

– Se on suurin tämänkaltainen muutos maamme historiassa. Haluan olla vaikuttamassa siinä millainen on tulevaisuuden kunta ja erityisesti tämä Loppemme.

Nuorisovaltuustotyön kautta Laine on saanut olla mukana jo myös Hämeen maakunnankin asioiden parissa. Nuorisovaltuustojen yhteistyöryhmän kautta on suunniteltu sitä millainen on uusi Hämeen maakunta ja sote-alue nuorten näkökulmasta.

– Haluan pitää esillä lasten ja nuorten asioita. Nuoret eivät ole vain tulevaisuuden tekijöitä vaan tärkeitä tekijöitä jo nyt.

Nuorisovaltuuston aloite tuo lähiliikuntapaikan Elmolan lähelle

Rosa Laineen ideasta Lopen Nuorisovaltuusto teki viime vuonna myös aloitteen kunnanvaltuustossa. Aloitteessa koko nuorisovaltuusto esitti Ässä-lähiliikuntapaikan rakentamista kirkonkylälle Koulukeskukseen. Kunnanvaltuusto hyväksyikin budjettikokouksessaan esityksen yksimielisesti ja ensi kesänä koulujen loma-aikana Elmolan läheisyyteen rakennetaan lähiliikuntapaikka mikä palvelee niin Muksumäen eskareita, peruskoululaisia kuin lukiolaisiakin.

– Se oli hieno juttu, että ensimmäinen meidän nykyisen nuorisovaltuuston aloite tuotti heti tulosta. Olen varma, että tämä paikka saa myös nuoretkin liikkumaan koulupäivien aikana.

Laine sanookin liikunnan ja urheilun olevan lähellä sydäntää. Valtuustoaloite lähiliikuntapaikasta ei varmastikaan jää nuoren naisen viimeiseksi vaan valtuustossa olisi haluja kehittää kotikuntaa enemmänkin.

– Katsotaan nyt saanko kunnallisvaaleissa loppilaisilta riittävästi tukea, että pääsisin edustamaan ennen muuta nuoria Lopen kunnanvaltuustoon. Intoa ainakin riittää ja lupaan olla aktiivinen toimija siellä ns. oikeassakin valtuustossa, totesi Rosa Laine.

Kunnallisvaalit käydään ensi kertaa nyt huhtikuussa. Ennakkoäänestys alkaa jo maaliskuun puolella ja varsinainen vaalipäivä on huhtikuun 9. päivä. Nuorisovaltuuston puheenjohtaja Rosa Laine pyrkiin Lopen kunnanvaltuustoon Kokoomuksen listalta.