Maahanmuuttajat mukaan uutena ryhmänä Lopen kokoomukselle historian ensimmäinen täysi lista

Lopen kokoomus jätti maanantaina Lopen kunnan keskusvaalilautakunnalle ensimmäisen kerran historiassaan täyden ehdokaslistan. Aktiivinen ja aloitteellinen työ kotikunnan hyväksi palkittiin ja ehdokaslistalle oli tulijoita parhaillaan jopa enemmän kuin oli mahdollista mukaan ottaan. Kokoomuksen listalla on erityisen vahvasti edustettuina yrittäjät, nuoret sekä uutena ryhmänä mukaan lähteneet maahanmuuttajat. Kokoomuslaiset odottavatkin nyt innolla miten uusi lista otetaan vastaan lokakuun vaaleissa.

– Täytyy sanoa, että todellakin mieltä lämmitti kun saimme mukaan tällaisen määrän ehdokkaita. Meille täysi lista ei ollut itsetarkoitus, mutta tällä kertaa tulijoita oli hyvin ja kiinnostus kokoomusta kohtaan hyvä, kiitteli Lopen kokoomuksen puheenjohtaja Timo Heinonen.

Kaikki vanhat mielivät jatkokautta

Kokoomuksella on viimeisen nelivuotiskauden ollut valtuustossa kuusi valtuutettua. Tämä tulos saavutettiin 27 ehdokkaalla syksyn 2000 vaaleissa. Silloin valtuustoon valituistakin kaikki haluavat edelleen jatkaa työtään.

– Onhan sekin jonkinlainen merkki hyvästä ryhmästä, että kaikki haluavat edelleen jatkaa. Tietenkin meidänkin jatkomme on nyt taas äänestäjien käsissä, totesi Heinonen joka mittauttaa oman kannatuksensa syksyn vaaleissa muiden istuvien valtuutettujen tapaan.

Nykyisin kokoomusta Lopen valtuustossa ovat edustaneet puheenjohtaja Heinosen lisäksi Hannele Yrjö-Koskinen, Hanna Mikkola, Juhani Rautiainen, Kari Koukku ja Kari Maunula.

Yrittäjillä näyttävä edustus

Perinteisenä yrittäjäpuolueena kokoomus halusi tämänkin näkyvän syksyn vaaleissa. Kokoomuksen listalta löytyykin Lopen Yrittäjien puheenjohtajan Margit Junellin lisäksi peräti kymmenen yrittäjää. Lisäksi maatalousyrittäjiä edustaa listalla mm. kirkon päätöksenteossa aiemmin vahvasti vaikuttanut Pekka Kerovuori.

Kerovuoren lisäksi kunnalliseen päätöksentekoon mielivät syksyn vaaleissa valtakirjaa myös nuori viittomakielentulkkiopiskelija Riikka Lindfors ja Eeva Pyhälammi.

– Eeva Pyhälammi lähti mukaan aivan viime päivinä. Eevalla on takana merkittävä ura Lopen seurakunnan hallinnossa ja on ilo saada hänet mukaan nyt kuntapuolellekin.

Raymond ja Doan tuovat uutta väriä

Lopen kokoomuksen listalta löytyy myös kaksi maahanmuuttajaa. Egyptistä Suomeen ja Pilpaan muuttanut Raymond Milad on hyvä esimerkki aktiivisesta ja innovatiivisesta ulkomaalaisesta. Milad muutti vaimonsa Maijun kotitilan lähelle ja nykyisin perhe on juurtunut hyvin Lopelle. Raymondin kielenoppiminen on ollut hämmästyttävää ja nykyisin mies vetääkin jo erilaisia kerhoja mm. englanninkielen kerhoja Lopen kouluilla.

Raymondin lisäksi ulkomaalaisia kokoomuksen listalla edustaa vietnamista jo 1990-luvun alussa Suomeen muuttanut Doan Ngoc Duong. Suomenkielen jo hyvin hallitseva Doan työskentelee Lopella Vojakkalassa sahatyöntekijä ja perheensä kanssa hän on löytänyt Lopesta ja Suomesta itselleen uuden kotimaan.

– Raymondin ja Doanin mukaan tulo oli aivan mahtava juttu. Heidän onnistumistaan odotan ja toivon erittäin lämpimästi, iloitsi Timo Heinonen.

10 alle kolmekymppistä

Historiaa taitaa tehdä Lopen kokoomus myös nuorten ehdokkaidensakin määrällä. Täydeltä 40 ehdokkaan listalta löytyy nimittäin peräti 10 alle 30 vuotiasta ehdokasta. Nuorin on 19-vuotias Jari Ahola ja hänen kanssaan alle parikymppisiä edustaa myös Anniina Nummelin. Kokoomuksen puheenjohtaja Timo Heinonen kuuluu itsekin tähän ryhmään ja siksi nuorilla onkin erityinen paikka Lopen kokoomuksessa.

– Olen itse ollut mukana nyt kohta 8 vuotta valtuustossa ja olen monta kertaa nähnyt miten nuoret jäävät sivuun kun luottamushenkilöpaikkojajaetaan. Minut aikaan Raimo Rajaoja otti hyvin vastaan ja opetti ja antoi vastuutakin. Nyt olen yrittänyt samaa viedä eteenpäin ja se on poikinut hedelmää, totesi Timo Heinonen.

Virallista tavoitetta ei Lopen kokoomuksella syksyn vaaleissa ole. Puheenjohtaja kuitenkin toivoo, että lista otettaisiin hyvin vastaan ja menestystä tulisi.

– Tietysti toivon, että jokainen ehdokkaamme keräisi hyvän äänimäärän. Katsotaan mihin se sitten riittää, totesi Heinonen lopuksi.