Luontomies Erkki Holttinen: ”Kauniista ja ainutlaatuisestakin luonnostamme on pidettävä hyvää huolta”

Erkki Holttinen on yksi Lopen pitkäaikaisimpiä luontomiehiä ja ympäristöalan tekijöitä. Holttisen ansioluettelo ympäristöasioissa on Lopella poikkeuksellisen pitkä. Aikanaan Erkin johdolla laitettiin alulle Etelä-Hämeen metsissä piikkilankojen poiskeruutalkoot ja kokemusta miehellä on niin Lopen Luonnonystävistä kuin Suomen Luonnonsuojeluliiton valtuustostakin. Lopella Erkki oli myös ensimmäisiä, jotka aikanaan huolestuivat tai ainakin ensimmäisiä jotka tarttuivat toimeen Loppijärven huonon kunnon takia.

– Aikanaan se alkoi näistä hoitokalastuksista. Niissä olin mukana pitkään homman alusta asti, kertoo Erkki Holttinen ja on edelleen yhä huolestuneempi Loppijärven tilasta.

– Työtä järven hyväksi pitää jatkaa ja kyllä kunnan tulee kantaa vastuuta tästä sillä aikanaan jätevedenpuhdistamolta järveen pääsi valtavasti ravinteita ja myös varsin tuore siirtoviemärikin taisi alkuun olla järvelle pahaksi.

Myös perinnemaisemia Erkki on ollut perustamassa ja rakentamassa. Lopelle Erkki on vapaaehtoistyön ja järjestötyöhön lisäksi toiminut myös  Lopen ympäristö- ja rakennuslautakunnassa.

– Kyllä meidän tulee aina vakavasti tarkastella myös erilaisten hankkeiden ympäristövaikutukset. Ja kun asiat hoidetaan oikein ja ilman turhaa intohimoa suuntaan tai toiseen niin ei elinvoimaisuus ja ympäristökysymykset ole toistensa vastakohtia vaan nimenomaan toisiaan tukevia asioita, toteaa Erkki Holttinen

Syksyisin Erkki Holttinen teki pitkään sieniretkiä myös koululaisten kanssa ja opetti monet lapset syömään myös sieniä. Keväisin vastaavia retkiä tehtiin linnunpönttötalkoiden parissa.

– Aikanaan Heinosen Timpankin kanssa olimme monta retkeä koululaisten kanssa hommissa. Silloin kun Timo oli vielä opettajana, hymyilee Erkki ja kertoo, että kyllä se vasara oli Heinosenkin kädessä pysynyt.

– Se on sitten eri asia, miten naulaan osui nauraa Erkki pilke silmäkulmassa.

Mutta siitä Erkki Holttinen Lopella tunnetaan, että hänellä on luontoasioista tekojakin ansioluettelossaan, eikä vain juhlapuheita. Erkki lupaakin olla alkavalla valtuustokaudella vahva kannanotto luonnon puolesta valtuustossakin.