Lopullinen päätös sunnuntaina Kokoomuksen paikkajako tarkentumassa

Samppa Jaro

Lopen kokoomuksen luottamuspaikkajako tarkentuu hieman sunnuntaina 9.1.2005, kun uusi valtuustoryhmä kokoontuu yhdessä kokoomuksen hallituksen kanssa vahvistamaan paikkajaon. Kokoomuksen puheenjohtaja Timo Heinosen mukaan paikkajakoon ei ole tulossa suuria muutoksia, mutta pientä hienosäätöä kylläkin. Suurin mielenkiinto tällä hetkellä kohdistuukin uusiin merkittäviin seutukunnallisiin luottamushenkilöpaikkoihin.

– Puheenjohtajana tein ensimmäisen ehdotuksen paikkajaosta ehdokkaiden toiveiden pohjalta. Nyt esitykseni on ollut pureskeltavana ja sunnuntaina on lopullisen päätöksenteon aika, totesi Heinonen paikkajakotilanteesta.

– Yhteistyö ja yhteisymmärrys on ollut todella hyvää oman ryhmämme sisällä. On ollut todellakin ilo jälleen kerran huomata yhteispelin merkitys. Toiveita on esitetty hyvässä hengessä ja kaikista asioista on voitu keskustella avoimesti, kiitteli Heinonen kokoomusryhmää ja kertoi ottaneensa toiveet mahdollisimman tarkkaan huomioon uutta ehdotustaan laatiessaan.

Heinonen itse tullee istumaan valtuuston puheenjohtajan paikalle koko nelivuotiskauden ja kunnanhallituksen paikkajako tulee näillä näkymin pysymään henkilöiltään alkuperäisessä muodossa. Hallitukseen kaksivuotiskausiksi tulevat Riitta Nylund, Eeva Pyhälammi, Saija Grönholm, Antti Rusi, Kari Maunula ja Minna Varis.

Kolmesta suuresta lautakunnasta kokoomusjohtoon tulee nyt uutena tekninen lautakunta, jonka puheenjohtajaksi kokoomus istuttanee Juhani Rautiaisen. Sivistylautakunnan kokoomuspaikoille on tulossa kokonaan uutta verta, kun taas perusturvalautakunnassa nähdään tutumpia kasvoja. Perusturvalautakunnan varapuheenjohtajaksi noussee Hanna Mikkola ja toisella paikalle kaksivuotiskausiksi Kari Koukku ja uutena mukaan tuleva Tommi Hopearuoho.

Samppa Jaro rakennuslautakunnan johtoon

Kokoomusjohtoisina seuraavat neljä vuotta tulevat olemaan myös rakennuslautakunta ja yläkoulun ja lukion johtokunta. Raklan johtoon tulee kokoomuksen varapuheenjohtaja Samppa Jaro ja johtokunnan puhetta johtamaan Jari Siirola.

Elinkeinolautakunta elää?

Uuden elinkeinolautakunnan paikkajakoon saattaa vielä viimeisessä käsittelyssä tulla muutoksia, kun kokoomus täyttää omat seutukunnalliset luottamuspaikkansa. Kokoomuslaisia nähdään seutukunnan paikoilla mm. uusina henkilöinä Ekesin ja Terveyskeskus ky:n hallituksissa ja Raolin eli ammattikoulun hallituksessa. Hannele Yrjö-Koskinen jatkaa Lopen kokoomuksen vahvan vaalimenestyksen siivittämänä myös seuraavat neljävuotta Hämeen Liiton hallituksessa.

– Seutukunnalliset paikat ovat vielä osaksi jakamatta. Esitykseni on valmis, mutta esittelen sen ensin omalle ryhmälleni, totesi Heinonen vielä avoimena olevista paikoista.

– Elinkeinolautakunnan paikkajaossa tulee olla erittäin tarkkana. Tämä on uusi lautakunta ja sen toimintamallit on vielä kehittymättä. Kokoomuksena tulemme varmasti pitämään tässä lautakunnassa vahvasti perinteisten yrittäjien puolia.

Lopen kokoomuksen hallituksen ja valtuustoryhmän yhteinen päätöskokous pidetään tulevana sunnuntaina 9.1.2005 klo 18.30 kunnantalolla. Vuoden ensimmäinen valtuusto kokoontuu sen sijaan päättämään paikkajaosta viikkoa myöhemmin maanantaina 17.1.2005.