Lopen Yrittäjien pitkäaikainen puheenjohtaja Jarmo Laukkanen luottaa Lopen vetovoimaan tulevaisuudessakin

Jarmo Laukkanen toimi Lopen Yrittäjien puheenjohtajana kymmenen vuotta. Vuosien aikana Laukkasesta tuli yhdistyksen pitkäaikaisin puheenjohtaja ja hänen aikanaan loppilaisyrittäjät saivat myös valtakunnallisen yrittäjäyhdistyspalkinnon. Hyvällä elinkeinopolitiikalla ja yhteistyöllä Laukkanen uskoo Lopen menestyvän tulevaisuudessakin ja vetovoimankin kasvavan.

– Kunnan tehtävähän ei ole toimia yrityksenä, eikä rahoittaa yrityksiä, mutta kunnan tehtävä on mahdollistaa ja tukea elinkeinotoimintaa ja luoda puitteet erilaiselle elinkeinotoiminnalle, toteaa Jarmo Laukkanen, joka on vaimonsa Jaanan kanssa pyörittänyt koko ajan tasaisesti kasvavaa siivousalan yritystään jo 30 vuotta.

Jarmo muistuttaa, että silloin kun kunnassa olevat yritykset voivat hyvin, niin silloin kuntakin voi hyvin.

– Yhdessä tekemisen meininkiä pitää saada kuntaan lisää, jotta voimme laulaa Lopen laulun rinta rottingilla, joka paikassa, nauraa Jarmo Laukkanen tietäen mikä on yhteistyön voima.

Laukkanen on nimittäin mukana myös valtakunnallisen Suomen Yrittäjien hallituksen pöydän ympärillä ja myös Riihimäen ja Hyvinkään Kauppakamarin hallituksessa. Muutaman vuoden hän toimi myös Hämeen Yrittäjien varapuheenjohtajana.

– Lupaan olla tasapuolinen ja tehdä hyvää elinkeinopolitiikkaa, jotta saadaan Lopesta erittäin vireä ja eteenpäin suuntautuva kunta, jossa on hyvä asua, elää, harrasta ja yrittää.

54-vuotias Jarmo Laukkanen on ollut päättyvällä valtuustokaudella myös Lopen kunnanhallituksessa ja luottamustehtävä lista on pitkä.

– Kyllä minun harrastukset ovat pitkälti yhdistystoiminnassa. Olen edelleen mukana mm. Lopen Yrittäjät ry:n hallituksessa, Lions-toiminnassa, Lopen reserviläisissä ja myös vapaaehtoisen pelastuspalvelun toiminnassa. Myös lähijärvien kunto on huolettanut ja olen antanut oman panokseni myös Loppijärven hoito- ja kunnostustöihin.

– Harrastukset on sellainen oma henkireikä ja tietysti niitä tehdään talkoohengessä oman työn ohella. Osa niistä nojautuu tietysti myös yrittämiseen.

Laukkasten J&J Kolmos- Siivous Oy on kasvanut vuosittain ja laajentanut myös toiminta-aluettaan. Yritystoiminta ei tunnekaan kunta- eikä maakuntarajojakaan.

– Ollaan tässä Jaanan kanssa nähty yrittäjinä niin talouden ylä- ja alamäetkin, mutta yhdessä ja hyvien yhteistyökumppaneiden kanssa on selvitty. Sama toimintamalli toimii kuntapuolellakin, se on yhteistyö, muistuttaa Jarmo Laukkanen.

J&J Kolmos-Siivous Oy toimii nykyisin Riihimäen, Hyvinkään ja Lopen lisäksi myös Hausjärvellä.

– Yrittäminen on iso osa meidän arkea ja siihen on kasvanut myös meidän lapset ajatuksella ahkeruudella ja yritteliäisyydellä eteenpäin.

Laukkasten perheeseen kuuluu jo aikuisiksi kasvaneet lapset, mutta yhteys kotiin on edelleen vahva.

– Niko toimii konetekniikan ja tuotantotalouden diplomi- insinöörinä KoneCranesillä ja tytär Nina Tjukanov valmistui muutama vuosi sitten kätilöksi ja valmistelee gradua ja hän valmistuu näinä kuukausina hallintotieteiden maisteriksi pääaineena sosiaali- ja terveyspuoli. Ninan puoliso Topi Tjukanov valmistui filosofian maisteriksi ja työskentelee tällä hetkellä CGI konsultointi yhtiössä Helsingissä.

Perheeseen kuuluu tietysti myös perheen pieni ilopilleri Wallu-koira, joka hoitaa kodin, tontin ja asukkien vahtimisen.

– Wallulla ei ole korkeakoulututkintoa, vaan Sajaniemen Vahti-Hauva tutkinto, nauraa Jarmo Laukkanen.

Mikä sitten Jarmo Lopella on sinusta parasta?

– No ehdottomasti parasta on rikas ja kaunis luonto, maaseutu, vahva elinkeinotoiminta.

– Toivottavasti olemme jatkossakin itsenäinen, yhtenäinen, yritteliäs ja vireä kunta metropolialueen kyljessä. Keskellä kasvu Suomea oleva kunta, logistisesti loistavalla paikalla.

Lopen edunvalvojaksi

Jarmo Laukkanen haluaa olla tulevalla valtuustokaudellakin vahva loppilaisten ja Lopen edunvalvoja.

– Minulle tärkeitä aiheita kuntavaaleissa ovat kunnan roolin muuttuminen ja kuntalaisten etujen valvominen muuttuvassa tilanteessa. Soten myötä kuntalaisten etujen vahva valvominen maakuntaan päin on erittäin tärkeä asia.

– Kuntapäättäjän tulee vaikuttaa siihen, että sote-hallintoa tehtäessä maakuntauudistuksen suunta on kunnan kannalta oikea ja että oman kunnan lähipalvelut saadaan turvattua, eli kuntalaisten ja kunnan edunvalvonta tulee tulevaisuudessa entistäkin tärkeämmäksi.

Laukkanen muistuttaa, että tulevaisuuden kunnan veroeuroilla tulee tulevaisuudessakin hoitaa päivähoito, koulut, elinkeinopolitiikka,  kulttuuri, ympäristö, kaavoitus, nuorisotyö ja liikunta.

– Nämä ovat erittäin tärkeä osa kuntalaisten arkea ja hyvinvointia, joten niistä on pidettävä erityisen hyvää huolta.

Vähän jarrua keskittämiseen

Laukkanen muistuttaa, että kuntakeskus on jatkossakin vireälle Lopelle tärkeä, mutta ilman Launosten ja Läyliäisten taajamia ja kyliä ei Loppi olisi sitä mitä se tänä päivänä on. Keskittämisinnossa Laukkanen painaisi nyt hieman jarrua.

– Lopella haluaisin muuttaa terveydenhuoltoa niin, että Lopella  olevien neuvolapalveluiden lisäksi saisimme lääkäripalvelut Lopelle takaisin palvelemaan kuntalaisten arkea.

– Pitää muuttaa sitä ajatuskulttuuria kunnassa. Ei suuri ole aina kaunista ja vahvaa. Lähipalveluilla on iso merkitys kotikunnan elinvoimaisuuteen. Nyt ei pidä siirtää kaikkia kunnan toimia kauas kuntalaisten arjesta. Yhtenä esimerkkinä kunnan ruokahuollon toimivuuden ja pysyvyyden hoitaminen. Omavaraisuus on tärkeää!

– Ja meidän pitäisi osata ja voida Lopella vetää myös asiallisesti kotiinpäin. Jokainen Lopelta ja loppilaisilta hankittu palvelu tai tuote on eduksi kaikille loppilaisille. Myös kunnan pitää käyttää jatkossa enemmän oman kunnan palveluita mahdollisuuksien mukaan, on sitten kyse vaikkapa ruuasta ja Lopen perunoista tai rautakaupasta tai rakentamisesta.

Laulun sanoin!

Meille kultainen on tämä Loppi. Kotiseutumme viljava maa. Järvistänsä on rikkahin soppi osa kauniin Hämeenmaan.