Lopen Kokoomus ja Kokoomusnuoret kunnioittivat perustajajäseniään

Lopen Kokoomuksen perustamisesta tuli lauantaina 26.1.2019 kuluneeksi tasan 100 vuotta. Juhlahetkenä muistettiin Lopen Kansallisseuran aikanaan perustaneita loppilaisia. Vapaaherra Lauri A Yrjö-Koskisen, vapaaherratar Ossia Yrjö-Koskisen ja kirjailija Mikko Ilkan haudoille laskettiin valkoiset ruusut ja sytytettiin kynttilät.

-Muistimme myös yhdistyksemme neljättä perustajajäsentä Aino Eskolaa, jonka viimeinen leposija ei ole Lopen hautausmaalla, kertoi Lopen Kokoomuksen varapuheenjohtaja Jarmo Laukkanen, joka vastasi juhlapäivän järjestelyistä.

Paikalla oli myös perustajajäsenten sukulaisia ja he laskivat kukan ja sytyttivät kynttilän senaattori Yrjö Sakari Yrjö-Koskisen patsaalle. Yrjö-Koskisen Lopelle tulosta tulee tänä vuonna kuluneeksi samalla tasan 150 vuotta. Yrjö-Koskisen perintö näkyi vahvasti jo Kokoomus puolueen perustamisessa 9.12.1918 Helsingin Vanhalla Ylioppilastalolla, mutta myös siinä, että Lopelle perustettiin yksi maamme vanhimmista kansallisseuroista. Perustajajäsen Lauri Almos Yrjö-Koskinen oli senaattorin poika.

-Juhlallisuudet keräsivät kivasti väkeä. Oli hienoa, että mukana oli myös meidän Lopen Kokoomusnuorten aktiiveja. Heidän yhdistyksen perustamisesta tulee kuluneeksi nyt 50 vuotta, totesi Lopen Kokoomuksen puheenjohtaja Timo Heinonen.

Lopen Kokoomusnuorten puheenjohtaja Rosa Laine sytytti nuorten kanssa kynttilän Raimo Laitisen haudalle sekä Ella Heinosen muistoksi. Raimo Laitinen kutsuttiin Lopen Kokoomuksen 90-vuotisjuhlassa myös yhdistyksen kunniajäseneksi.

-Meillä on mukava ja vireä yhdistys. Nuoria on mukana hyvin ja myös uusia on tullut mukaan Kokoomusnuorten toimintaan koko ajan, kertoi Rosa Laine.

Lopen Kokoomuksen 100-vuotisjuhla ja Lopen Kokoomusnuorten 50-vuotisjuhla on tulevana lauantaina 2.2.2019 Vanajanlinnassa. Juhlaan juhlapuhujaksi saapuu Kokoomus rp:n puheenjohtaja Petteri Orpo.

-On meille upea kunnianosoitus, että saamme puheenjohtajan juhlapuhujaksi. Jos oikein olen ymmärtänyt niin Lopen Kokoomuksen juhla taitaa olla ainoa paikallisyhdistyksen juhla mihin Petteri Orpo on lupautunut, kertoi Lopen Kokoomuksen sihteeri Tiina Seppälä.

Tiina Seppälä laskee kynttilän Raimo Laitisen haudalle