Lopella puhaltaa kokoomuslainen myötätuuli Timo Heinonen jatkaa Lopen kokoomuksen puheenjohtajana

Timo Heinonen jatkaa Lopen kokoomuksen puheenjohtajana kuudennen kauden.

Johanna Nikkola

Lopen kokoomus haluaa säilyttää nämä Iso-Korkeen lähivirkistysalueen reuna-alueetkin nykyisessä ulkoilukäytössä omakotitalorakentamisen sijaan. Vastaavia korvaavia rakennuspaikkoja löytyy kirkonkylän taajama-alueet useita eikä kokoomus halua rikkoa merkittävää ulkoilualuetta muutamalla tontilla.

Lopen kokoomuksen puheenjohtaja Timo Heinonen tukee Hämeen Kokoomuksen varapuheenjohtajaksi Riku Bitteriä. Heinosta itseäkin ehdotettiin kyseiselle paikalle, mutta hän toivoo Bitterin valintaa. Heinonen tullee jatkamaan piirihallituksen rivijäsenenä.

Lopen kokoomuksen sääntömääräinen syyskokous valitsi yksimielisesti Timo Heinosen jatkamaan yhdistyksen johdossa myös vuoden 2006. Henkilövalintoja enemmän keskustelua aiheuttivatkin kunnan taloustilanne, vuokratalot ja suurena, uudenpana asiana, Kunta- ja palvelurakenneuudistus.

Maaliskuussa 2000 kunnallisvaalivuonna kokoomuksen puheenjohtajaksi noussut – nyt 30-vuotias Timo Heinonen valittiin syyskokouksessa kuudennelle kaudelleen Lopen Kokoomuksen puheenjohtajaksi. Heinonen toivoi kokouksessa haastajia itselleen, mutta oli siis valmis itsekin jatkamaan.

– 2000-luvulla olemme saaneet Lopen kokoomukseen uutta nostetta ja myötätuulta. Itseasiassa joukkoa on ollut mukana johtaa ja asiat ovat hoituneet hyvässä yhteisymmäryksessä. Tärkeää on ollut myös se, että olen saanut nauttia koko ryhmämme ja uskoisin, että varsin laajasti myös jäsenistömme ja kuntalaisten luottamusta.

– Kannatustamme on mitattu nyt aikanani kahdesti kunnallisvaaleissa. 2000 voitimme yhden lisäpaikan ja lisäsimme kannatustamme 3,1% ja nyt viime vuoden syksynä tulos oli vieläkin vakuuttavampi kaksi lisäpaikkaa ja 5,7% kannatuksen nousu, pohti Heinonen puheenjohtajavalintansa taustoja ja halua edelleen jatkaa puheenjohtajana.

Syksyn 2004 kunnallisvaalien jälkeen Lopen kokoomus kasvatti luottamushenkilöpaikkojaan kaiken kaikkiaankin merkittävästi ja nousi Keskustan rinnalle toiseksi Lopen johtavaksi puolueeksi.

– Tottakai valtuustonpuheenjohtajapuolueena merkityksemme on noussut paljon. Lisäksi meillä on paljon uusia ja osaamisensa jo näyttäneitä luottamushenkilöitä, jotka ovat keränneet ansaittua huomiota ja kiitosta. Tämä on taitolajia, jossa ratkaisee niin puhdas tieto, mutta myös yhteistyötaidot. Niitä on löytynyt nyt entistä laajempi niin meidän ryhmästä kuin muistakin puolueista.

– Kunnassa on hyvä henki ja mm. kunnanhallituksessa ja valtuustossa on aiempaa keskustelevampi ilmapiiri. Suurin osa on sisäistänyt yhteistyönmerkityksen ja sen on auttanut meitä eteenpäin.

Johanna Nikkola taloudenhoitajaksi

Ainoa syyskokouksen muutos henkilövalinnoissa oli pitkäaikaisen taloudenhoitajan Ritva Heikkilän siirtyminen hallituksen rivijäseneksi. Rahakirstun vartijan roolin hänen jälkeensä otti Johanna Nikkola. Varapauheenjohtajaksi ja samalla elinkeinotoimikunnan puheenjohtajaksi valittiin Samppa Jaro, sihteeriksi Jarno Hatakka ja muiksi hallituksen jäseniksi Yrjö Kassari, Saija Grönholm ja Kari Maunula.

Uuden nyt perustetun seurakuntavaalitoimikunnan puheenjohtajaksi kokous nimesi Riitta Nylundin ja ryhmään Ritva Heikkilän ja Minna Auvisen. Vaalipäälliköiksi nimettiin Samppa Jaro ja Juhani Rautiainen.

– Seurakuntavaalit järjestetään ensi vuoden syksyllä ja toimikunnan keskeinen tehtävä on valmistella vaaleja kokoomuksen ja sitoutumattomien seurakuntalaisten listan osalta, kertoi Timo Heinonen uuden nyt nimetyn toimikunnan tehtävästä.

Syyskokouksen lopuksi kokousväki kävi vilkasta keskustelua mm. kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta. Keskustelu oli varsin uutta ja sen takia asian niin vaatiessa Lopen kokoomus ottaa virallista kantaa esitettyihin malleihin vasta kevätkokouksessaan. Keskustelussa esille nousi myös Vuokratalojen peruskorjaustarve ja kunnan talousnäkymät yleisesti.

– Syyskuun loppuun mennessä asukaslukumme oli kasvanut 118 henkeä, mikä tarkoittaa prosenttuaalisesti Nurmijärven luokkaa 1,5 prosenttia. Tontteja on myyty marraskuuhun mennessä yli 30 ja vapaita tontteja on reilut 60. Tämä kaikki vaatii nyt investointeja ja muuttovoittoon tulee vastata, kertoi valtuustonpuheenjohtajan roolissa asiaa esitellyt Heinonen kokoukselle kunnan nykytilannetta.

Iso-Korkee säilytettävä vapaa-ajankäytössä

Keskustelussa esille nousi myös jälleen kunnan halu kaavoittaa tontteja Iso-Korkeen lähivirkistysalueen metsäalueille. Kokoomus on ottanut keväällä virallisen kannan metsäalueen säilyttämiseksi ulkoilu- ja vapaa-ajan käytössä.

– Uskomme ja opettajana tiedän, että mm. kouluille tämä alue on ensiarvoisen tärkeä. Myös yleisesti kuntalaisille alueella on suurta merkitystä ulkoilu- ja virkistyskäytössä. Yleiskaava on nyt nähtävillä ja toivotaan, että kuntalaiset ottavat nyt asiaan kantaa, totesi Heinonen.

Piirin syyskokous Lopella

Vilkas kokoomussyksy jatkuu Lopella aina presidentinvaaleihin asti. Marraskuun toisena viikonloppuna toistakymmentä loppilaista osallistuu puoluekokoukseen ja Presidenttiristeilylle ja jo seuraavana viikonloppuna lauantaina 19.11. kaikki Kanta-Hämeen kokoomuslaiset kokoontuvat Lopelle syyskokoukseen ja politiikan seminaariinsa.

– Piirin syyskokouksen saaminen Lopelle on kiitosta tekemästämme työstä. Nyt kokouksella on tavanomaista suurempi merkityskin, kun sen yhteydessä pidetään periaateohjelmaseminaari. Paikalla on myös puoluesihteeri Harri Jaskari ja toivon, että mahdollisimman moni loppilainenkin osallistuu seminaariin ja syyskokoukseen.

Seminaari alkaa Lopella lauantaina 19.11. klo 10 ja jatkuu uusitussa A-salissa syyskokouksena aina noin kello 14 asti.

– Henkilövalinnat varmasti ovat piirinkin osalta kohtuullisen selviä. Minua oli esitetty piirin varapuheenjohtajaksi, mutta nyt paikalle noussee Riihimäen kokoomuksen Riku Bitter. Tunnen hänet hyvin ja ilomielin olen tukemassa häntä kyseiselle paikalle. Bitter on osaava järjestömies työnsäkin kautta ja saamme hänestä vahvan varapuheenjohtajan Hämeen Kokoomukselle, totesi itse piirihallituksen rivijäsenen paikalle esitetty Timo Heinonen lopuksi.