Lastentarhaopettaja Piritta Ruuskanen: Varhaiskasvatukseen pitää panostaa lisää

Launosissa asuva 39-vuotias lastentarhanopettaja Piritta Ruuskanen pitää Lopen yhtenä ehdottomana valttina tulevaisuudessa laadukkaita perheiden palveluita. Uudet päiväkodit, eskaritalot ja koulut antavat hyvän perustan tälle ja nyt pitää panostaa lisää itse toimintaan. Ruuskanen haluaa, että Loppi tarjoaa hyvät ja laadukkaat varhaiskasvatuksen palvelut erilaisten perheiden ja lasten tarpeisiin.

– Lopen kunnassa on hyvä pohja aikanaan luotu ja sitä viety eteenpäin. Milloinkaan kehitys ei kuitenkaan ole valmis. Aina on tilaa uudelle ja luodaan uusia menetelmiä, pohtii Pirita Ruuskanen joka on toiminut myös Lopella lastentarhanopettajana ja viimeksi Nurmijärvellä.

Ruuskanen muistuttaa, että ihmiset, lapset, nuoret ja aikuisetkin muuttuvat ja tätä kautta heidän tarpeensakin.

– Näin pitääkin tapahtua ja siihen kohtaan tarvitaan päättäjältä kykyä vastata ihmisten muuttuviin tarpeisiin. Se mikä toimi 90-luvulla tai vielä 2000-luvun alussa ei välttämättä toimi enää tänään. Esimerkiksi perheet tarvitsevat nyt enemmän apua myös lasten aamujen suhteen kuin silloin kun isovanhemmat asuivat valtaosalla lähellä. Kunnan tulee tarjota pienille koululaisillekin näin ollen myös aamupäivätoimintaa.

Partio lähellä sydäntä

Piritta on asunut perheensä kanssa Launosissa pian viisi vuotta. Lasten kasvattaminen niin kotona, työnä kuin harrastuksenakin on aina ollut se mitä hän on halunnut tehdä.

– Omaan perheeseemme kuuluukin viisi lasta ja nyt myös vaihto-oppilas Japanista.

Harrastuksista Pirittalle tärkein tällä hetkellä on partiossa toimiminen ja sudenpentuikäisten lasten parissa tekeminen. Lisäksi musiikki on kulkenut lapsesta asti mukana elämässä.

–  Nuorten vapaa-ajan harrastustoiminnan monipuolistaminen, esim. skeittipuiston ja kevyenliikenteen väylien rakentaminen on tärkeää. Haluan mm. olla mahdollistamassa nuorten omatoimista liikkumista kylien välillä.

Lastentarhanopettajana Piritta Ruuskanen on toiminut myös Lopen OAJ:n eli opettajien ammattijärjestön hallituksessa ja myös Allergia-ja astmaliiton Nurmijärven yhdistyksen hallituksessa.

Koulujen, päiväkotien ja muiden julkisten tilojen sisäilmaongelmia seurattava

Allergia- ja astmaliiton toiminnassakin mukana olleena Piritta Ruuskanen pitää tärkeänä, että Lopella seurataan ja puututaan matalalla kynnyksellä erilaisiin sisäilmaongelmiin. Myös uusissakin kiinteistöissä saattaa ilmetä tällaisia ongelmia ja myös esimerkiksi osaamaton ilmastoinnin käyttö voi aiheuttaa ongelmia.

– Olen kuullut, että yläkoulussa ja lukiossa on jo pidemmän aikaa ollut sisäilmaongelmia ja kunnantalollakin. Tällaisiin pitää puuttua kyllä nopeammin ja laittaa asiat kuntoon, napauttaa Piritta Ruuskanen.

Vuonna 2012 perhe etsi itselleen uutta kotia missä olisi tilaa monelle lapselle ja luontoa ympärillä paljon. Koti löytyi Lopen Launosista.

– Tärkeintä oli turvallinen asuinympäristö lapsiperhettä ajatellen. Lapset voivat kulkea vapaasti ja saada kavereita läheltä. Pieni kylä, mutta paljon lapsiperheitä. Asuntojen edullinen hinta oli plussaa. Voin käyttää ylimääräisen rahan mitä asuntokaupasta jäi perheeseen ja sen hyvinvointiin.

Valtuustossa Piritta Ruuskanen haluaa olla vahva ammattilaisen ääni ja toimija niin varhaiskasvatuksen kuin esi- ja perusopetuksenkin asioissa.

– Vahvuuteni on varhaiskasvatuksessa. Vapaa- ajan harrastukset kunnassa lapsille ja nuorille ja niiden mahdollistaminen ja kehittäminen. Ja tärkeää olisi saada nuoret pysymään kunnassa myös perusopetuksen jälkeen ja myöhemmin perustamaan oman perheen tänne.

Olet tärkeä- mä välitän – just Susta!