Kuntapolitiikan moniosaaja Eeva Pyhälammi: ”Lääkärivastaanotto pitää saada takaisin Lopelle”

Kokoomuksen valtuustoryhmän johdossa toimiva Eeva Pyhälammi on yksi Lopen kunnanvaltuuston kokeneimmista päättäjistä. Ensimmäisen kerran Eeva valittiin valtuustoon yli 12 vuotta sitten ja sen jälkeen hän on toiminut käytännössä kaikissa mahdollisissa tehtävissä niin kunnan, seutukunnan kuin maakunnankin tasolla.

– Lääkärivastaanoton palauttaminen Lopelle pitää olla Lopen kunnan ykköspainopiste nyt kun valmistellaan OmaHämettä. On ollut surullista, että meidän seudun kaupunki on tehnyt tällaisia päätöksiä ja kävellyt maalaiskuntien yksimielisten päätösten yli säilyttää lääkärit myös Lopella ja Hausjärvellä, toteaa Eeva Pyhälammi.

Pyhälammi tietää pitkänlinjan tekijänä miten päätökset ovat syntyneet ja miten Loppi on jyrätty, mutta nyt katse pitää kääntää eteenpäin.

– Itse uskon, että pystymme korjaamaan tilanteen vielä ennen vuotta 2019 kun sote-palvelut siirtyvät maakunnan hoitoon.

40-vuotias kahden lapsen äiti Eeva Pyhälammi toimii työkseen Hyvinkäällä Veteraanisäätiön toiminnanjohtajana. Lopella samat asiat ovat myös hänen pöydällään, sillä viimeisen neljä vuotta hän on johtanut perusturvalautakunnan puhetta.

– Totta kai työstäni johtuen kannan erityisesti huolta ikäihmisten pärjäämisestä.

Yksi periaate lääkärien rinnalla Eevalle on sellainen, mistä hän ei ole valmis tinkimään. Jokaiselle loppilaiselle ikäihmisille pitää jatkossakin olla hoito- ja hoivapaikkaa Lopella.

– Meidän tulee varmistaa, että saamme loppilaisille jatkossakin hoivapaikan omassa kotikunnassa. Meille ei sellainen ratkaisu tule käymään, että hoivapaikka olisi tarjolla vain naapurikunnassa. Siksi teimme jo loppuvuodesta esityksen siitä, että Lopelle rakennetaan lisää hoivakotitilaa.

– Samalla pitää etsiä ratkaisu siihen, että jatkossa Lopellakin pääsee jälleen lääkärille. Ratkaisu voisi hyvin olla lääkäripisteen saaminen terveystalolle.

Taloudesta pitää pitää hyvää huolta

Eeva Pyhälammella on pitkä kokemus päätöksenteosta. Kunnanvaltuuston lisäksi Eeva on toiminut kuusi vuotta kunnanhallituksessa, maakuntahallituksessa ja kirkkovaltuustossakin aikanaan 12 vuotta, joista neljä viimeistä kirkkovaltuuston varapuheenjohtajana. Aikanaan talousasiat tulivat tutuiksi myös Lopen Osuuspankin hallinnon kautta.

– Kyllä hyvin ratkaisevaksi asiaksi oikeastaan kaikessa nousee hyvä taloudenhoito. Jos talous on kunnossa niin silloin palvelutkin pysyvät hyvinä ja niitä voidaan kehittää. Tässä tärkeässä roolissa on kunnan elinvoimaisuuden vahvistaminen.

”Ajateltaisiinko positiivisen kautta välillä”

Eevaa on harmittanut se, että julkista keskustelua on johtanut toisinaan asioiden käsittely negatiivisen kautta. Tämä ei tarkoita sitä, että huolta ei ongelmista pitäisi kantaa tai hakea ratkaisuja vaikeisiinkin asioihin, mutta monet asiat Lopella on hyvinkin.

– Haluaisin muuttaa näköalaa. Kovin usein käydään keskustelua siitä mitä ei ole tai mikä on huonosti. Meillä on kuitenkin runsaasti asioita, jotka ovat hyvin ja jopa keskivertoa paremmin.

Näin varmasti onkin. Lopen Lukio on menestynyt valtakunnallisissa vertailuissa erinomaisesti, noussen useamman kerran koko Kanta-Hämeen parhaaksi ja myös lasten ja koululaistenkin palveluita on pystytty parantamaan.

– Iso asia on esimerkiksi koululaisten aamupäivätoiminnan aloittaminen. Se on tärkeä palvelu monelle lapsiperheelle tällaisessa kunnassa mistä töissä käydään usein hieman kauempanakin. Ja viime vuosina olemme investoineet päivähoitoon ja kouluihin enemmän kuin ehkä koskaan ennen. Uskon, että uudet koulut ja eskaritalot tulevat olemaan vetovoimatekijöitä, kun ihmiset etsivät itselleen hyvää paikkaa asua ja elää.