Kunnanvaltuustossa 20 vuotta ja kansanedustajana 10 vuotta – Timo Heinonen tekee Loppi-työtä rakkaudesta kotikuntaansa

Lopen kunnanvaltuuston puheenjohtajana päättyvän kauden toiminut Timo Heinonen on nykyvaltuutetuista yksi kokeneimmista. Nuorena poikasena valtuustoon noussut Heinonen on toiminut valtuutettuna puolet elämästään ja valtuustosalista mies ponnisti jo kymmenen vuotta sitten valtakunnankin politiikkaan. Isommat ympyrät ja vastuut valtionvarainvaliokunnassa ja ulko- ja turvallisuuspolitiikankaan parissa eivät ole vieneet halua olla aktiivinen toimija myös kotikunnassa Lopella.

– Niin se taitaa olla, että tätä kuntaa kohtaan tuntee jo jonkinasteista rakkautta, naurahtaa Timo Heinonen, joka on yliopistoaikojaan lukuunottamatta asunut koko ikänsä Lopella ja silloinkin kirjat pysyivät tiukasti Lopella.

Heinosen tehtäväluettelo yli 20 valtuustovuoden ja viiden valtuustokauden ajalta on pitkä. Käytännössä vain perusturvapuoli on jäänyt pienemmälle. Aikanaan Heinonen aloitti 21-vuotiaana sivistyslautakunnan varapuheenjohtajana ja sen jälkeen mies on toiminut niin kunnanhallituksen puheenjohtajana kuin valtuustonkin puheenjohtajana ja lautakunnistakin on kokemusta lähes kaikista. Seutukunnan ja maakunnankin tehtäviä on riittänyt Hyvinkää-Riihimäen Talousaluetoimikunnan puheenjohtajuudesta aina maakuntavaltuustoon asti.

– Olen valtavasti saanut Lopelta ja myös luottamustehtävistäni. Ja ehkä se myös osaltaan velvoittaa sitten antamaan oman panoksensa takaisin.

Populismi nostanut päättä myös kuntapolitiikassa

Valtuustonpuheenjohtaja Heinonen on saanut seurata ykköspaikalta päätöksentekoa Lopella. Heinonen antaa kiitosta keskuslaiselle Marja Peltomäelle jonka johdolla kunnanhallitus on päättyvällä kaudella työtä tehnyt. Isoja ja vaikeitakin asioita on ollut pöydällä ja päätöksiä on pystytty tekemään riitelemättä ja hyvässä yhteishengessä.

– Kun monen muun kunnan tapahtumia on saanut seurata niin täytyy kyllä antaa kiitosta loppilaisille luottamushenkilöille. Täällä on ollut aina poikkeuksellisen hyvä ilmapiiri ja ongelmia on mieluummin ratkottu kuin niitä itse tehty, kiittelee Timo Heinonen.

Timo Heinonen sanoo myös yhteistyön yli taajama-, kylä- ja myös puoluerajojen toimineen erinomaisen hyvin. Joskus asioista on osa ollut eri mieltä, mutta sitten äänestysten kautta asioissa on löytynyt yhteinen tie mitä on edetty.

– Ajoittain olen ollut hieman harmissani, että esimerkiksi kunnanhallituksen pöydän ympärillä istuvat ja myös loppilaiset terkkarin edustajat ovat saaneet niskaansa ansaitsemattomia moitteita. Asiat sekoitetaan joskus vahingossa ja välillä tuntuu, että tahallaankin.

Kiitosta Heinonen antaa myös lautakuntien puheenjohtajille jotka ovat luotsanneet erinomaisella tavalla vaikeitakin päätöksentekoja maaliin.

– Esimerkiksi Kollinin Ossin johdolla tekninen lautakunta on tehnyt määrätietoisesti päätöksiä ja päättyneellä kaudella on moni asia saatu aiempaa parempaan asentoon.

Tiina Seppälän ja Sirpa Hopearuohon merkitys kokoomuksessa valtava

Vaikka Timo Heinonen on itse toiminutkin jo 17 vuotta Lopen Kokoomuksen puheenjohtajana niin hyvästä menestyksestä ja toiminnasta kiitosta hän antaa ennen muuta sihteerinä toimivalle Tiina Seppälälle ja varapuheenjohtaja Sirpa Hopearuoholle. Myös Sanna Kallela on määrätietoisesti laittanut talousasioita kuntoon.

– Kyllä Tintin (Tiina Seppälä) merkitys on ollut Kokoomus-toiminnassa aivan erityinen. Aikanaan hän aloitti kanssani eduskunnassa ja toimi minun poliittisena avustajana siellä ja saumaton yhdessä tekeminen on jatkunut toistakymmentä vuotta. Ja ei yhteinen hevosharrastuskaan ole varmasti haitaksi ollut. Monet ideat ja ongelmat on ratkottu yhteisillä maastolenkeillä Hunsalassa.

Kokoomuksen toimintaa ja Kokoomuksen valtuustoryhmän toimintaa on leimannut aina hyvä yhteishenki ja energisyys ja iloisuus. Heinonen sanookin hyvän yhteishengen olevan varmasti yksi syy siihen, että porukka on pysynyt ja jaksanut tehdä työtä pitkään.

Lopen Kokoomus täyttää 100 vuotta vajaan kahden vuoden päästä vuoden 2019 tammikuussa.

Paljon opittu ja paljon nähty

Kansanedustajana politiikkaa ja yhteisiä asioita nyt työkseen tekevä Heinonen on kiitollinen kaikesta saamastaan kotikunnassa. Aikanaan nuorisosihteeri Sisko Keskitalo antoi Timolle vasta 16-vuotiaana paljon vastuuta mm. uutta Paaranluola Nuorisotilaa rakennettaessa. Heinonen kiittelee myös kesäleirejä ja siellä vietettyjä aikoja mm. Kim Junellin kanssa ja seurakunnan isoiskesiä. Myöhemmin oma kaveriporukalla perustettu TOP-Klubi ry oli korkeakoulu moneen yhdessä Kimmo Koukun, Olli Kytömäen, Petteri Peltovuoren ja Petri Niemen kanssa. Kuntapolitiikkaan Heinosen houkutteli jo edesmennyt Erkki Kesäjärvi ja tärkeässä roolissa alkutaipaleella oli ennen muuta Raimo Rajaoja. Yhteistyö yli puoluerajojen on toiminut aina hyvin ja luottamuksella ja jo lautakunta-ajoilta on monia ystäviä niin demareista kuin keskustastakin.

– Itse arvostin kyllä todella korkealle Kollinin Auliksen, joka aikanaan palkkasi minut myös ensimmäiseen opettajan tehtäväänikin. Ja myös Riihimäen Aimon ja monen muun.

– Ja keskustasta esimerkiksi voin mainita vaikkapa toisen Aimon eli Alhon Aiskin. Vaikka joskus on hieman yhteenkin otettu niin asioita on eteenpäin yhdessä viety.

Heinonen sanoo, että on itse halunnut osaltaan myös jatkaa perinnettä missä nuorille annetaan vastuuta ja tehtäviä heti. Monen nuoren into on lopahtanutkin kun alkuun on vaalien jälkeen ilmoitettu, että kasva nyt ensimmäinen kausi siellä varajäsenenä.

– Meillä taisi jossain vaiheessa olla koko kunnanhallitusporukkakin alle kolmekymppisiä ja nyt Tiina Seppälä, Saija Grönholm, Riitta Joutsi-Hänninen, Anniina Lucenius, Eeva Pyhälammi ja Essi Tuomenoja ovat hyviä esimerkkejä siitä miten nuorina on vastuuta otettu ja kannettu. Nyt toivon, että nuorisovaltuustossamme aivan mahtavaa työtä tehnyt Rosa Laine pääsee valtuustoon ja astuu tähän upeaan porukkaan mukaan ja nuorista miehistä voisi mainita ja toivoa vahvaa menestystä Juhana Männistölle.

Heinonen ei veikkaa vaalitulosta

Timo Heinonen on nähnyt niin monet vaalit, että vaaliveikkausta ei hän suostu tekemään. Oma ehdokaslista on Heinosen mukaan historian paras ja nyt se on asetettu loppilaisten arvioitavaksi.

– Katsotaan mitä mieltä loppilaiset ovat tästä porukasta ja myös aiemmasta tekemisestämme. Sen voin luvata, että jatkossakin tulemme tekemään parhaamme, valitaan meistä sitten kunnanvaltuustoon ihan ketkä tahansa.