Kokoomuksen valtuustoaloite: Puolivuotta Lopen omakotitontti puoleenhintaan

Lopen Kokoomuksen valtuustoryhmä jätti varapuheenjohtaja Sirpa Hopearuohon johdolla valtuustoaloittee missä esitetään Lopelle tonttien tarjouskampanjaan alkavan vuoden ensimmäiseksi vuosipuolikkaaksi.
Kokoomuksen valtuustoaloitteen allekirjoitti kaikki Kokoomuksen 11 valtuutettua ja lisäksi muutamia keskustalaisia valtuutettuja.

– Lopen kunnalla on rakentamisvalmiita omakotitalotontteja kaikissa kolmessa taajamassa. 2000-luvun alussa tonttikauppa oli vilkasta ja Lopen asukasluku kehittyi myönteisesti. Viime vuosina kauppa on kuitenkin hiipunut lähes olemattomiin eikä edes uudet asuinalueet ole enää herättäneet toivottua kiinnostusta rakentajissa, kertoo Sirpa Hopearuoho ja jatkaa:

– Tasaisen väestönkasvu ja edes väkiluvun ennallaan pysyminen vaatii kuitenkin uusien asuntojen tasaista rakentamista kuntaan. Väkiluvun pysyminen nykyisellään tai mieluummin hienoinen kasvu on nimittäin paras tae sille, että pystymme takaamaan kuntapalvelut laaduikkaina ja riittävinä tulevaisuudessakin.

Janakkalan kunta teki kuluvan vuoden alussa kampanjan millä tonttikauppaa saatiin onnistuneesti aikaan. Kaikki Janakkalan kunnan rakentamattomat omakotitontit myytiin alkuvuonna puoleen hintaan.

– Alennushinta oli Janakkalassa voimassa kesäkuun 2015 loppuun saakka ja se koski myös uusia vuokrasopimuksia, siten että vuokra puolitettiin kolmen ensimmäisen vuoden ajaksi. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Janakkalan kampanjan aikana sovittiin 20 tonttikauppaa. Tontin ostajista suurin osa, 13 oli Janakkalan ulkopuolelta.

Lopellakin on kokeiltu erilaisia kampanjoita tonttikaupan vilkastuttamiseksi. Tulokset ovat olleet kuitenkin Janakkalan tonttialeen verrattuna vaatimattomampia.

– Siksi esitimmekin, että Lopen Kunta tekee tonttialekampanjan Janakkalan esimerkin mukaan vuoden 2016 alkupuoliskolle niin, että kaikki tontit on myynnissä puoleen hintaan kesäkuun loppuun asti.

Kunnalla seisoo tällä hetkellä satojatuhansia euroja kiinni niin Launosten, Läyliäisten kuin kirkonkylänkin rakentamisvalmiiden tonttien kunnallistekniikassa. Velkarahalla tehtyinä näistä tulee lisäksi koko ajan korkomenokustannuksi.

– Toivotaan, että kampanja saadaan alkuun ja tonttikauppa jälleen liikkeelle, totesi Sirpa Hopearuoho.