Kokoomukselle täysi lista kuntavaaleihin – Tavallisen hyviä ehdokkaita ympäri pitäjää

Lopen Kokoomus osallistuu huhtikuun 2017 kuntavaaleihin neljän vuoden jälkeen jälleen täydellä ehdokaslistalla. Edellisen kerran Kokoomuksella oli Lopella täysi ehdokaslista vuoden 2008 kuntavaaleissa ja nyt jälleen lista täyttyi. Kokoomuksen ehdokaslistalle oli lopulta paljon halukkaita tulijoita ja lisäksi monet lähtivät mukaan myös eri ehdokkaiden kampanjatiimeihin.

– Ehdokaslistamme täyttyi lopulta yllättäen kohtuullisen helpolla. Toivottavasti se osaltaan kertoo siitä, että olemme onnistuneet tekemään työtä avoimesti ja hyvässä hengessä, totesi Lopen Kokoomuksen puheenjohtaja Timo Heinonen.

Kokoomuksen ehdokaslistalla on yhteensä 16 naista ja 24 miestä. Ehdokkaita on ympäri Lopen kaikista koulupiireistä ja monista eri kylistä. Ikäjakaumakin on hieno sillä Kokoomuksen listalla on Lopen nuorin ehdokas Rosa Laine 19 vuotta ja toisessa päässä todellinen pitkänlinjan kuntapäättäjä ja luontomies Erkki Holttinen. Ammattijakaumakin on laaja ja listalta löytyy opettajia, lastentarhanopettajia, yrittäjiä, terveydenhuollon ammattilaisia, opiskelijoita, poliiseja ja upseerejakin.

Aakkosjärjestyksessä olevan listan avaa peräti 9 lapsen isä,kormulainen yrittäjä ja huoltoasentaja Timo Ahonen. Ahosen jälkeen listalta löytyy pitkään mukana ollut ja mm. kunnanhallituksen varapuheenjohtajanakin toiminut yrittäjä Saija Grönholm Läyliäisistä ja kansanedustaja Timo Heinonen.

Loppilainen luonto ansaitsee puolustajansa

Pitkänlinja luontomies ja ympäristöasioiden asiantuntija Erkki Holttinen on ollut mukana myös politiikassa pitkään kuten myös luonnonsuojeluyhdistyksessä ja Lopen Luonnonystävissä. Erkki Holttisen johdolla Lopella käynnistyi aikanaan mm. vanhojen piikkilankojen keräystalkoot metsistä ja myös monet retkeilijöiden suosivat nuotiopaikat ovat olleet Erkin käsialaa.

Lopen Kokoomuksen varapuheenjohtaja ja entinen ambulanssiyrittäjä Sirpa Hopearuoho on mukana jatkossakin ja tavoitteena pitää huolta Lopen terveyspalveluista myös uuden Soten valmistelussa. Nykyisin Sirpa toimii eläkeläisenäkin lähes täysillä työvuorolistoilla Lopen Eedilässä.

Riitta Joutsi-Hänninen haluaa saada loppilaiset liikkumaan

Viime kuntavaaleissa upealla äänimäärällä valtuustoon ponkaissut erityisopettaja Riitta Joutsi-Hänninen on tehnyt ensimmäisellä valtuustokaudellaan upeaa työtä Lopen kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan puheenjohtajana. Päättyvällä kaudella on rakennettu Lopelle mm. ensimmäinen ikäihmisten kuntopuisto ja remontoitu Elmolan lattia ja rakennettu Lopen Laakan johdolla 18 reikäinen Frisbeegolf-rata. Näiden kaikkien toteuttamisessa Riitta on ollut tärkeällä panoksellaan mukana. Liikunnan, urheilun ja kulttuurin lisäksi Riitta on aktiivinen toimija myös lapsiperheiden kysymyksissä, on sitten kyse päivähoidosta tai kouluasioista.

Toinen erityisopettaja Kokoomuksen listalla on Sanna Kallela Joentakaa. Sanna on toiminut aikanaan kehitysvammaisten opettajana Lopen erityiskoulussa ja nykyisin erityisopettajana Kirkonkylän koululla. Sanna Kallelan panos myös Joentaan Kyläyhdistyksen puheenjohtajana ja Krouvin Kyläpäivien yhtenä puuhanaisena on ollut merkittävä.

Uutta väriä Kokoomuksen listalle tuo pääkaupunkiseudulta aikanaan Lopelle muuttanut Tapio Karvinen. Karvinen muutti vaimonsa kanssa vapaa-ajanasunnon Salonkylässä vakinaiseksi asunnoksi ja perheen kodiksi. Sen jälkeen ei ole tarvinnut kahta kertaa miettiä missä koti on ja minne verot halutaan maksaa,vaikka työpaikka onkin säilynyt kaikki nämä vuodet kehäkolmosen sisäpuolella.

Nuorta voimaa ja perheenäitien intoa listalle tuo sosionomiopintojaan paraikaa tekevä pilpalalainen Carita Keronen, jonka harrastukset hevoset ja sukeltaminen ovat kuin tehtyjä luonto- ja järvipitäjä Lopelle.

Kehityspäällikkö Jani Kortström on tuttu tekijä loppilaisten verkkolehtien ja julkaisujen takaa, mutta myös osaava taiteilija ja maalari. Kortströmin teoksissa on taltioituna hetkiä loppilaisten ja Lopen arjesta ja näitä upeita launoslaisen perheenisän taideteoksia voi käydä ihastelemassa Lopen Vaalikahvilalla entisessä Nordean tilassa maalis-huhtikuun vaihteessa.

Poliisi ja oikeustieteiden opiskelija

Laki ja järjestys – Näin voisi kuvailla Kokoomuksen ehdokaslistan seuraavia ehdokkaita. Ylikonstaapeli evp Kari Koukku teki täyden leipätyön poliisina niin Lopella kuin pääkaupunkiseudullakin ja eläkkeelle jäätyään mies jatkoi työtä poikansa Kimmo Koukun laatta- ja rakennusfirmassa. Koukku toimi aikanaan myös Lopen Kokoomuksen puheenjohtajana ja onkin yksi ehdokaslistan pitkäaikaisimmista ja kokeneimmista päättäjistä.

Vastaparina tai oikeastaan täydentämässä on sitten ehdokaslistan nuorin eli vasta 19-vuotias Rosa Laine. Lopen Nuorisovaltuuston puheenjohtaja Rosa Laine opiskelee oikeustieteitä yliopistossa, mutta kotitila ja hevoset pitävät nuoren naisen tiukasti ja tiiviisti Launosten Nyynäisissä.

Jarmo Laukkanen on toiminut viimeiset neljä vuotta Lopen kunnanhallituksessa, mutta sitäkin pidempään Lopen Yrittäjien puheenjohtajana. Yrittäjäyhdistyksen johdossa Jarmo toimi peräti kymmenen vuotta ja nykyisin Kauppakamarin hallituksessa ja reserviläistenkin hallituksessa.

Kari Koukun tapaan kokemusta ja osaamista listalle lisää tuo myös launoslainen Vilho ”Vili” Miettinen, joka nykyisin nauttiiansaituista eläkepäivistä, mökkeilystä ja rakkaista lapsenlapsistaan.

Lähiruuan mestari ja rallicross-mestari

Kokoomuksen ehdokaslistalta löytyy myös kaksi Mikkolaa, mutta eri sukua ja eri puolilta kuntaa. Antti Mikkola on motocrossin nelinkertaisen maailmanmestarin Heikki Mikkolan poika Maakylästä ja pyörittää tänä päivänä vaimonsa Annen kanssa Mikkolan Suoramyyntitilaa ja tilausravintolaa kotitilan yhteydessä ja myös Levin Kätkän Kodalla.

Jarkko Mikkola on ehdokaslistalla uusi, mutta varmasti loppilaisille tuttua sukua hänkin. Mikkolan K-Kauppasuvun poikia ja nykyisin rallicrossin SM-sarjan tallia pyörittävä autotekniikan ammattilainen on vahva tekijä Länsi-Lopen koulun vanhempaintoimikunnassa ja Topeno-Ourajoen kylätoimikunnassakin.

Projektipäällikkö Santeri Muhonen on pitkän uran Neste-konsernissa tehnyt projektipäällikkö ja kotipaikaksi aikanaan valikoitui lasten ehdoilla kaunis Pilpalan kylä. Jos Mikkoloita on listalla kaksi, niin on myös Muhosia. Kati Muhonen on listan aikuisopiskelija ja monessa liemessä keitetty osaaja ja tekijä.

Rakennusalan osaamista listalle tuo Lopen kunnan tarkastusinsinöörinä toimiva rakennusinsinööri Toni Myllynen ja Lopen Perunan uuteen loistoon ja suosioon pääkaupunkiseudulla nostanut maanviljelijä Juhana Männistö on mukana loppilaisen ruuantuotannon ja yrittäjyyden puolestapuhujana.

Kalevi Nevanpää uskaltaa puuttua ongelmiin

Lopen seurakunnan pitkäaikainen ja arvostettu puutarhuri Kalevi Nevanpää on ollut mukana seurakunnan päätöksenteossa nyt kaksi vuotta ja vahva kannatus ja kuntalaisten houkuttelu sai Kalevin lähtemään myös mukaan kunnallisvaaleihin. Kalevi on tullut tutuksi rohkeudesta puuttua myös vaikeampiinkin asioihin ja suunsa hän saa auki silloin kun seurakuntalaisten ja nyt myös kuntalaisten etu sitä vaatii.

Sajaniemeläinen Oksasten suku on varmasti myös monille loppilaisille tuttu. Kokoomuksen listalla ehdokkaana on nyt Minna Oksanen joka on kiinteistönvälittäjänä varmasti monelle uudelle loppilaiselle ehkä se ensimmäinen loppilainen, johon on törmätty tänne muuttoa suunniteltaessa. Oksanen on ollut töissä Lopen Osuuspankin OP-Kiinteistökeskuksessa ja nykyisin samalla alalla yrittäjänä Sinun Kotisi Minna O LKV:ssä.

Vihersuunnittelija ja hortonomi Sari Paalijärvi Launosista on yksi hieman tuoreempia loppilaisia. Sari muutti perheensä kanssa aikanaan Launosiin ja ilmoittautui aktiivisena tekijä itse mukaan hoitamaan uuden kotikuntansa asioita. Ari Pakarinen, kapteeni evp, on toinen tuore loppilainen. Puolisonsa suvun myötä Lopelle muuttanut Pakarinen jäi pois puolustusvoimien vakinaisesta palveluksesta hetki sitten ja jatkoi samantien opiskelijana uudelle uralle.

Tietoliikenneteknikko Vesa Pesonen on ollut mukana kokoomuksen toiminnassa jo pidempään ja aktiivisena toimijana monessa mukana, niin Riihimäen Uimaseurassa missä perheen tytär ui, kuin kotikuntansakin asioissa.

Veteraanitalon toiminnanjohtaja Eeva Pyhälammi haluaa Lopelle lisää hoivapaikkoja

40-vuotias Eeva Pyhälammi on myös Lopen kuntavaalien yksi konkareista. Aikanaan vaikuttamisen seurakunnasta aloittanut Pyhälammi on ollut mukana Lopen kunnan päätöksenteossa niin kunnanhallituksen pöydässä kuin nyt perusturvalautakunnan puheenjohtajankin tehtävässä. Maakunnallisella tasolla Pyhälammi on tällä kaudella vaikuttanut Hämeen Maakuntahallituksessa. Veteraanitalon toiminnanjohtajana Eeva tietää mitä ikä-ihmiset toivovat ja haluavat ja yksi keskeinen tavoite onkin turvata jokaiselle loppilaiselle ikäihmiselle hoivapaikka ja hoitopaikka omasta kunnasta elämän ehtoopuolellakin.
Tuotanto- ja tutkimuspäällikkö Päivi Rassa on yksi uusia ehdokkaita huhtikuun kuntavaaleissa. Lopen kirkonkylälläPerintömäessä asuva Rassa on tyypillisiä uusia loppilaisia, joille kotipaikka valikoitui perheen ehdoilla hyvien kulkuyhteyksien päässä pääkaupunkiseudusta.

Launosten koulun vanhempaintoimikunnan puheenjohtaja ja Lopen Urheiluautoilijoiden aktiivi Aleksi Rautiainen on siis monessa mukana ja viihtynyt hyvin myös kunnanvaltuustossa. Kasvatus- ja koulutuslautakunnassa Rautiainen on päässyt pitämään huolta lapsiperheiden ja koululaisten asioista ja lähellä sydäntä ovat olleet mm. varhaiskasvatuksen palveluiden parantaminen ja luokkakokojen pitäminen inhimillisissä koissa.

Kirkonkyläläinen Seppo Rintaluoma on toiminut aiemmin yrittäjänäkin, mutta nykyisin avainasiakaspäällikkönä. Rintaluoma on ollut monissa kunnallisissa luottamustehtävissä mukana viime vuosina ja toivottavasti jatkossa myös valtuustossa.

Neljän vuoden tauon jälkeen Antti Rusi on valmiina jälleen vastuunkantajaksi. Dahl:n liiketoiminnan kehityspäällikönä toimiva Rusi istui aikanaan myös Lopen kunnanhallituksessa ja nyt lasten kasvettua hieman isommaksi aikaansaava perheenisä on valmis jälleen valtuustoon ja päätöksenteon pöytiin.

Varhaiskasvatus ja lääkäripalvelut huolenaiheena

Lastentarhanopettaja ja sosionomi Piritta Ruuskanen on nyt ensimmäistä kertaa kuntavaaleissa ehdokkaana mukana. Ruuskanen on ollut töissä myös Lopen kunnan päivähoidossa ja tietää näin hyvin missä Lopen päiväkodeissa mennään ja mitä siellä pitäisi tehdä. Jos Ruuskasen huolen ja silmälläpidon kohteena ovat päivähoito ja varhaiskasvatuksen kehittäminen niin Karoliina Saaren isoimpana huolina ovat sosiaali- ja terveyspalvelut. Nykyisin Mehiläisessä johtavana hoitajana toimiva ja uusia lääkäriasemia ympäri Suomea pystyyn laittava Karoliina Saari on monelle tuttu Lopen Terveyskeskuksesta. Saaren tavoite onkin, että myös Lopelle saataisiin lääkärivastaanotto takaisin mahdollisimman pian.

Kunnanhallituksen varapuheenjohtajana päättyvällä kaudella toiminut Tiina Seppälä on ollut yksi valtuustokauden ylivoimaisesti työllistetyimpiä kuntapäättäjiä. Seppälä on ollut kunnan luottamushenkilöiden edustajana lukuisissa eri työryhmissä ja selvitystöissä ja kantanut vastuuta myös seutukunnallisesti ja maakunnallisestikin tärkeistä asioista. Maa- ja metsätaloustieteiden opintojaan kahden pienen lapsen äitinä Helsingin yliopistoon valmisteleva Seppälä on ollut mukana laittamassa pystyyn myös kotitilalleen lihanmyyntiin erikoistuneen Tilapuodin ja on aktiivinen tekijä myös Lopen MTK:ssa.

Hyrian Ammattioppilaitoksessa pitkään työtä tehnyt koulutuspalvelupäällikkö Janne Silvan on turvallisuusalan ammattilaisia ja arjen turvallisuuden kysymykset nousevatkin esille myös kotikunnan päätöspöydissä säännöllisesti. Poliisin siirtyminen kauemmaksi on huolestuttanut monia kuten myös ensihoidon saavutettavuus, mutta arjen turvallisuuteen vaikuttavat myös pienemmätkin asiat kuten kaikki teiden kunnossapidosta yleiseen ilmapiiriin asti.

IT-sovellusarkkitehtinä ja nykyisin myös yrittäjänä toimiva Sami Toivonen muutti aikanaan pikkupoikana perheensä kanssa Lopelle. Vahva side kuntaan syntyi ja nykyisin Sami kasvattaa puolisonsa kanssa myös omaa perhettään Lopella. Sami toimii mm. Lopen VPK:n puheenjohtajana ja harrastuksina on mm. enduro ja motocross.

Muusikko Janne Tulkki mukana kuntavaaleissa

Muusikko ja laulaja Janne Tulkki on nyt myös mukana ensimmäistä kertaa ehdokkaana kuntavaaleissa. Tulkki muutti perheensä kanssa aikanaan Lopelle sopivan kotitalon löydyttyä keskeltä kaikkea ja keskeltä ei mitään. Tänäpäivänä Janne kiertää viikonloput tanssilavoja ja konserttisaleja ja isänä viikot kuluvat lapsen kanssa kotona ja hierojana oman yrityksen leivissä.

Launosissa asuva ja Mäntykodissa ohjaajana toimiva Mikko Tuohimaa on ehdokkaana kuntavaaleissa nyt toista kertaa. Hoito- ja hoiva-alalla työtä tekevä mies on nykyisin aktiivinen toimija myös Lopen VPK:ssa ja toivottavasti toinen kerta toden sanoo.

Sajaniemessä asuva Kati Voivala on myös nyt ensimmäistä kertaa mukana ehdokkaana. Kati on tuttu moniosaaja monesta ja rakkain harrastus on Timotei-kuoro. Sosiaalikuraattorina toimiva Kati on jatkanut opintojaan läpi elämän ja nyt hetki tuntui oikealta antaa panosta myös rakkaaksi muodostuneen kotikunnan kehittämiseen.

Hevostalliaan Läyliäisillä pyörittävä Kristiina Vuorimies on työnsä kautta talousasioiden asiantuntija. Aikanaan mm. pörssiyhtiönkin talousjohdossa toiminut Vuorimies käy päivittäin töissä Helsingissä, mutta vapaa-aika ja hieman enemmänkin kuluu oman hevostallin parissa Läyliäisissä. Vuorimies on toiminut päättyvällä kaudella mm. Lopen tarkastuslautakunnassa.

Lopen kirkonkylän kantatilan Uotilan vanha päärakennus Päiväkoti Satakielen vieressä houkutteli aikanaan Jouni Weckmanin Lopelle perheensä ja myös vanhempiensa kanssa. Reilu nelikymppinen perheenisä kävi pitkään töissä Ilmalassa Helsingissä TV-alalla, mutta nyt osaaminen on laitettu oman yritystoiminnan pyörittämiseen ja kehittämiseen. Kun työmatkat Helsinkiin jäivät pois niin aikaa on jäänyt enemmän perheelle, itselle kuin nyt myös Lopen yhteisillekin asioille.