Kehityspäällikkö Jani Kortström Launosista taltioi akvarelleihinsä arjen tavallista Loppea – ”Minustakin on hienoa sanoa, että asun Lopella”

Maamme vanhimmassa talletuspankissa työtä tekevä launoslainen Jani Kortström on asunut Lopella jo 15 vuotta. Perheeseen kuuluu mm. toimittajan töitä tekevä Susanna-puoliso ja lapset Lisbeth ja Brita. Päivisin Jani toimii siis modernien internet-palveluiden parissa pankkialalla, mutta vapaa-ajalla koko perheen voimalla tartutaan mielellään siveltimeen.

– Meillä on lasten kanssa yhteinen harrastus, sillä me kaikki kolme harrastamme piirtämistä, maalaamista ja taiteita. Yritämme saada myös Susannaa joskus mukaan, mutta Susanna onkin meidän valokuvaava muusamme ja antanut meille monet inspiraatiot, kertoo Jani Kortström, jonka taidetta on päästy aiemmin ihastelemaan mm. Launosten Majatalon Kesäkahvilassa. Kuntavaalien alla Jani avaa taidenäyttelyn myös kirkonkylälle linja-autoaseman taloon vanhaan Nordean tilaan.

– Perheeseemme kuuluu myös susikoira Hilda ja kaksi kissaa Vertti ja Ruska. Hilda on kiltti koira, mutta vartioi taloamme ahkerasti.

Taiteessaan Jani on ikuistanut akvarelleihinsä realistisia tunnelmia Lopen ja loppilaisten arjesta. Taulut ovat ihastuttaneet niin entisiä kuin nykyisiäkin loppilaisia ja tunnelma Launosten jo edesmenneeltä Siwalta on mainio esimerkki näistä arjen hetkistä.

Siveltimen jälkeen Jani tarttuu työssään myös rohkeasti itse koodiinkin vaikka johtotehtävissä toimiikin.

– Johdan kehitystiimiä ja ”isken sormeni koodiin” myös itse erilaisissa kehityshankkeissa. Urani finanssialalla alkoi vuonna 2000 vakuutusyhtiössä internet-suunnittelijana, mutta ensi vuonna minulle tulee ylipäätään täyteen 20 vuotta web-tekniikoiden ja web-ohjelmistokehityksen parissa. Se on osa taiteilijaminääni.

– Kirjoitan sujuvasti ainakin seitsemää erilaista ohjelmointi- ja merkkauskieltä. Olen myös erittäin tietoturvaorientoitunut ihminen. Saan hyödyntää myös osaamistani vaimoni yrityksessä, Titaani Verkkopalveluissa.

Kotona Kortströmeillä on myös yksi koko perheen yhteinen rakas harrastus – akvaario, jossa perheellä on pieni kultakalaparvi.

– Akvaariomme parissa puuhamme joka päivä, koska kultakalat kakkaavat aika paljon ja haluamme altaan veden pysyvän erinomaisissa arvoissa. Kalat ovat erittäin mielenkiintoisia eläimiä. Ne ovat oppineet jopa tunnistamaan meidät ihmiset niiden hoitajina, ja ne osoittavat iloisella uimisellaan tyytyväisyyttään, kun saavat meiltä ruokaa.

Mikä Lopella on parasta?

– Mielestäni Lopella on parasta ihmiset ja Lopen luonto järvineen, metsineen ja peltoineen. Olemme tutustuneet moniin loppilaisiin tämän 15 vuoden aikana. Kaupungissa asuessamme emme oikein tunteneet ketään koulukavereita lukuun ottamatta.

Mitkä aiheet ovat sinulle tärkeimpiä kuntavaaleissa?

– Kulttuuri on osa ihmisen hyvinvointia. Se on itse asiassa lääke moneen vaivaan. Kulttuuria haluan tukea sen monimuotoisuudessaan. Tiedän, että joissain kunnissa on kokeiltu esimerkiksi kulttuuriseteleitä, joita on määrätty reseptinä terveyskeskuksissa. Nämä ovat pehmeitä lääkkeitä, joilla kaadetaan kovien arvojen seiniä.

Lopella ei kulttuuriseteleitä ole, mutta täällä järjestetään – jopa asukaslukuun nähden hämmästyttävän ja upean paljon erilaisia kulttuuritapahtumia – joihin on edullinen, tai jopa ilmainen sisäänpääsy.

– Tämän soisin edelleen jatkuvan. Liputan myös vahvasti kirjaston puolesta. Nykyaikainen kirjasto tarjoaa peruspalvelujensa lisäksi monia muita palveluja, joiden järjestäminen ei aina tarvitse suuria rahallisia ponnistuksia. Kirjastorakennusta tulee myös hyödyntää monipuolisesti kuntalaisten hyväksi.

Jani Kortström haluaa pitää huolta myös ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnista.

– Vanhusten tukipalveluja tulisi kehittää, enkä arkailisi tässä kohdin myöskään tekniikan käyttöä. Esim. erilaiset etäturvapalvelut senioreille, joiden käyttäminen pidentää vanhuksien mahdollisuutta asua turvallisesti kotonaan, jolloin esim. erilaisia vanhustenhoitokoteja ei tarvita niin paljon. Lopelle on saatava myös oma sote-palvelukeskus, josta jokainen kuntalainen saa perusterveydenhuollon! Se on myös osa ikääntyvien ihmisten huolenpitoa.

Myös nykyaikaiset koulut ja opetus tulee turvata.

– Ei ole nykyaikaista, että esimerkkisi taideopetusta vähennetään ja matematiikkaa lisätään. Taideaineet pitää saada sen sijaan vielä monipuolisemmin esille. Kulttuuri ja liikunta ovat ihmisen perustarpeita, kuten nukkuminen ja syöminen. Taideaineista leikkaaminen on, kuin leikkaisi suoraan siivuja pois sivistysvaltiosta.

Mitä haluaisit Lopella muuttaa?

– Lopella on moni asia mielestäni hyvällä mallilla. Ei ole totuudenmukaista ainoastaan valittaa vaalien alla joka asiasta, vaan pitää nähdä asioita kokonaisuutena. Se mitä on nyt hyvin, voi kuitenkin huomenna olla huonosti. Näen, että on monia asioita, joista pitää tavallaan pitää kiinni, että niitä hyviä asioita ei menetetä.