Kati Voivala Sajaniemestä: ”Jos ajattelisimmekin, että lasimme on puoliksi täynnä”

Juuri 40 vuotta täyttänyt perheenäiti Kati Voivala on monesta tuttu. Katiin on voinut törmätä niin Timotein laulajana, LFT:n taustajoukoissa, Sajaniemeläiset ry:n hallituksessa, Sajaniemen Taidemäen hallituksessa tai Joentaan Koulun vanhempaintoimikunnastakin. Lopen kunnanvaltuustoon Kati pyrkii nyt ensimmäistä kertaa ja heti tosissaan ja täydellä tarmolla.

– En ole koskaan ollut missään sellainen yhden asian nainen vaan olen tykännyt tarttua monenlaiseen tekemiseen. Samalla tavalla haluan ja lupaan toimia myös valtuustossa. Loppilaiset nostavat asioita esille ja niihin meidän pitää tarttua, kertoo Kati Voivala oman tekemisensä filosofiaa.

Kuortaneella lapsuutensa asunut Kati rantautui Lopen Sajaniemeen miehen Erkki Voivalan myötä ja perhe rakennettiin tuttuun kylään. Kati on ollut enemmän kuin tyytyväinen perheensä kotikuntaan ja viihtynyt Lopella hyvin. Energisenä ja tekevänä Katia on joskus vain Lopen turha vaatimattomuus ja ehkä pessimistisyyskin on harmittanut.

– Ei aina kannata ajatella, että lasi on puoliksi tyhjä. Voisi ajatella, että lasi onkin puoliksi täynnä, sanoo Kati ja kannustaa samalla ratkaisemaan ongelmia eikä etsimään niitä.

– Haluaisin enemmän ratkaisupuhetta ongelmapuheen tilalle. Haluaisin nähdä mitä toisenlainen näkökulma, ei aina heti tuomitseva, toisi asioiden etenemiseen. Tällainen ajattelu olisikin enemmän kuin tervetullutta kunnanvaltuustoonkin. Jospa ei aina tehtäisi kaikesta itse ongelmia vaan rakennettaisiin yhteistyöllä ja positiivisuudella omaa kuntaamme.

– Asiakastyötä tekevänä olen saanut palon hyvää palautetta kannustavasta asenteesta ja pienin askelin etenemisestä. Pienessä kunnassa olisi tärkeätä tehdä suuressa linjassa, tarkoitan puolueita ja asioita, eikä olla periaatteessa heti vastaan. Nimittäin mikään ei ole niin pysyvää kuin muutos. Ja tulevat neljä vuotta ovat muutoksia täynnä, kannustaa Kati itseään ja muitakin.

”Olen saanut tutustua mahtaviin ihmisiin”

Kati Voivala on halunnut myös koko ajan kehittää itseään ja opiskella uuttakin. Koulutukseltaan Kati on sosiaalikuraattori ja ratkaisukeskeinen terapeutti ja tänä keväänä hän valmistuu ratkaisukeskeiseksi psykoterapeutiksi.

– Olen saanut tutustua upeisiin ihmisiin, joita ilman en pärjäisi ollenkaan. Sosiaalinen ja avoin luonteeni on ollut minulle avain tutustua pohjalaisena maahanmuuttajana, tänne hämäläisiin ihmisiin. Hyvin olen omasta mielestäni pärjännyt, hymyilee Kati ja kaataa lisää kahvia. Takana on juuri 16 kilometrin hiihtolenkki.

Kati on työskennellyt yli 15 vuotta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluksessa julkisella puolella.

– Luulen, että työni terapia- ja sosiaalityön kentällä sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien, lastensuojelun ja nyt työllistymisen saralla, on antanut arvokasta näkökulmaa, mitä Lopellakin tarvitaan.

– Monenlaisissa asioissa sitä on ammattitaitoa tarvittu ja olen aina yrittänyt olla luottamuksen arvoinen.  Aina olen saanut tehdä arvokasta työtä, millä on tarkoitus.  Uskon olevani valtuutettu, kuka osaa ottaa asiat asioina ja lähteä niitä eteenpäin ajamaan yhteistyössä. En ole sellainen yksin yrittäjä, vaan vahvasti tiimipelaaja.

Kunnanvaltuustossa Kati lupaa siis olla joukkuepelaaja ja ongelmien ratkaisija ja uudistaja.

-Tärkein tavoite kaikille ehdokkaille on varmasti Lopen saaminen elinvoimaiseksi ja muuttovoittoiseksi. En ole yhden asian nainen, vaan ihmiset tuovat asiat mitä hoidetaan. Tärkeätä on myös tukea loppilaisia yrittäjiä. Yrittäjät tuovat veroeurot omaan kuntaan ja työllistävät.

Lopella Katista on parasta ystävät ja luonto, sienimetsineen sekä marjamaineen.

-Kun on itse saanut apua ja paljon välittämistä osakseen, on tärkeää antaa hyvän kiertää.