Jouni Weckman ihastui kotikuntaansa ja päätti, että työmatkailu saa jäädä – Uusi yritys sykkii uusia ideoita vanhassa Uotilan päätalossa

Lopen kirkonkylällä on säilynyt vain muutama vanha talo. Yksi silmiinpistävän kaunis on vanha Uotilan päätalo päiväkoti Satakielen vieressä. Taloa voisi hyvin kuvata myös koko kirkonkylän kantatilaksi, sillä käytännössä koko kuntakeskus on rakentunut talon entisille maille. Vanhan talon perintöä vaalii nykyisin 45-vuotias Jouni Weckman perheensä ja vanhempiensa kanssa. Lopella on viihdytty mitä parhaiten.

– Muutimme Helsingistä, kun ensimmäinen lapsistamme oli vuoden. Haimme kolmelle sukupolvelle riittävän kokoista vanhaa puutaloa ja se löytyi täältä. Myöhemmin olemme huomanneet monta muutakin hyvää syytä olla ja elää Lopella, kertoo Jouni Weckman tapahtumista reilun 15 vuoden takaa ja katselee samalla vanhan puutalon ikkunasta ulos päiväkodin pihalla leikkiviä lapsia.

Jouni ja Satu Weckmanin omat lapset ovat kasvaneet Lopella jo teini-ikään ja vilskettä taloon tuokin nyt kolme vehnäterrieriä. Talossa asuu lisäksi vielä lasten mummi ja vaari. Isovanhemmat ovat olleet tärkeässä roolissa kiireisen lapsiperheen arjessa. Jounin työ vei pitkään päivittäin Helsingin Ilmalaan TV-yhtiön liiketoiminnan kehittäjän töihin. Lopulta reissaaminen riitti ja nyt moniosaaja elättää itsensä ja perhettänsä yrittäjänä.

– Myyntiä ja markkinointia olen tehnyt aina. Nyt teen yrittäjänä modernilla tavalla projekti- ja osa-aikatöitä useampaankin eri yritykseen täältä Lopelta käsin.

Isossa talossa soi välillä musiikkikin. Naapurit ovat sopivan kaukana ja välillä nuppeja voi kääntää myös hieman kaakkoakin kohden.

– Harrastuksena basson soitto, levymusiikki ja elokuvat. Digitaaliset teknologiat ja kanavat, grafiikka, valokuvaus ja videot, luettelee Jouni Weckman harrastuksiaan ja listaan pitää lisätä vielä totta kai lastenkin harrastukset.

– Lasten uintiharrastuksen tukeminen, eli pendelöinti kodin ja uimahallin välillä sekä kilpailutoiminta sähköisen ajanottotiimin vetäjänä. Ja kyllähän tämä vanha talo ja sen pihapiiri vaativat myös osan vapaa-ajastani.

Pääluottamusmiehenä MTV3:lla

Entisessä työssään Jouni Weckman toimi myös MTV:n henkilöstön luottamusvaltuutettuna. Politiikassa mies ei ole ennen ollut, mutta kauaa ei päätöstä tarvinnut harkita kun pelipaikkaa tarjottiin.

– Kunnan ja kunnallisen päätöksenteon rooli muuttuu tavalla tai toisella sote-ratkaisujen seurauksena. Samalla muuttuu tärkeysjärjestys. Itse näkisin kasvatus- ja koulutusasioiden nousevan listan kärkeen. Nämä ovat tärkeitä palveluja tietenkin lapsille ja heidän perheilleen, mutta mitä suurimmassa määrin ne ovat sitä kunnan elinvoimaisuutta, joka kutsuu myös uusia asukkaita.

Mitä haluaisit Lopella muuttaa?

– Markkinointia. Mielestäni moni hyvä asia ja positiivinen mielikuva meidän kunnasta voisi olla laajemminkin suomalaisten tiedossa. Eikä markkinoinnin tarvitse olla mainontaa, vaan sitä on tapa, jolla puhumme ja asiat jotka erilaisissa kohtaamisissa esiin nostamme. Jotenkin hullua, että kävelymatkan päässä päiväkodista, peruskoulusta ja lukiosta on valmiita tontteja myymättä.

Myös Jounia ja hänen perhettään on Lopella puhutellut kaunista luonto. Weckman kuvaa kotikuntaansa ”luonnoltaan rikkaaksi maalaiskunnaksi urbaanin Suomen keskellä”. Sitä Loppi juuri parhaimmillaan onkin.

-Riittävän kaukana erottuakseen, mutta samalla myös riittävän lähellä käydä opiskelemassa tai työssä muualla. Hyvin toimiva opintie päiväkodeista lukioon asti on ja on ollut perheellemme todella tärkeää.

Uotilan vanha pihasauna on edelleen käytössä ja Weckmanien mielestä yksi Suomen parhaista. Näinhän toki kaikkien omat saunat ovat. Mutta Uotilan saunalla voisi olla monenlaisia tarinoitakin kerrottavanaan ja nostihan loppilainen kirjailija Juhani Peltonenkin talon pihapiirin tarinoihinsa mukaan.

Koko elämänsä uutta luoneena ja visioineena Jounilla on myös ajatus siitä mitä Loppi voisi ja mitä sen pitäisi olla tulevaisuudessa.

-Visioni on Loppi, jossa on tilaa elää ja harrastaa kukin haluamallaan tavalla. Tontteja on saatavilla kyläkeskuksissa kävelymatkan päässä palveluista, mutta haja-asutusalueillekin saa rakentaa. Huolehdimme ylpeänä lasten opintiestä lukioon asti ja julkiset kulkuyhteydet jatko-opintoihin ovat sujuvat. Jos kaupungissa paljon etätöitä tekevä yrittäjä tai eläköityvä ajattelee muuttamista maalle tai järvenrantaan, hänen ensimmäinen ajatuksensa on tutkia mitä Loppi tarjoaa.