Hoitotyön johtaja Karoliina Saari: Terveysasema on lähipalvelua parhaimmillaan

Hoitotyön johtajana toimiva Karoliina Saari on monelle loppilaiselle tuttu henkilö Lopen terveyskeskuksen mäeltä, silloin kun siellä oli vielä terveysasematoimintaa. Saari onkin harmissaan, että lääkärivastaanotto on Lopelta nyt viety pois, mutta tilanteen hyväksi voidaan vielä tehdä paljon. Saari ei pidä mahdottomana sitäkään ajatusta, että Lopelle saataisiin uusi terveysasema ja sen kautta lääkärivastaanotto.

– Kyllä lääkärivastaanotto on lähipalvelua parhaimmillaan ja siksi on ollut vaikea hyväksyä Riihimäen terveyskeskuskuntayhtymän päätöstä ajaa alas Lopen terveysasemaa, toteaa Karoliina Saari harmissaan.

Saaren toimiessa aikanaan terveyskeskuksenmäellä akuuttilääkärivastaanotto oli avoinna joka arkipäivä ja kiireettömällekin lääkärin vastaanotolle pääsi reilussa viikossa ja pahimpinakin ruuhka-aikoina alle kahdessa viikossa. Nyt palveluiden keskittämisen jälkeen jonot Riihimäellä ovat jopa neljä viikkoa.

– Loppilaisille terveysaseman lopettaminen on tarkoittanut kiireettömien lääkäripalvelujen saatavuuden heikentymistä.

– Toivottavasti terveyspalveluiden valinnanvapaus menee hallituksen suunnitelmien mukaan läpi. Tämä tarkoittaisi sitä, että silloin on mahdollista, että terveyspalveluja tuottavat toimijat voisivat perustaa Lopelle terveysaseman. Olen varma, että Lopella olisi tarvetta laadukkaalle terveysasematoiminnalle, ja vieläpä niin, että asiakkaalle hinta olisi sama kuin julkisellakin toimijalla.

Saari pitää välttämättömänä, että Lopella turvataan jatkossa myös suun terveydenhuolto, neuvola, tehostettu asuminen, kotihoito, Lopen lähiasema ja vuodeosasto. Sillä, onko toiminta kunnan, kuntayhtymän, maakunnan vai yrityksien tuottamaa ei ole niinkään väliä, kunhan palvelut ovat saatavilla ja palvelevat kuntalaisia mahdollisimman hyvin.

43-vuotias uusperheen äiti elää nyt omien sanojensa mukaan elämän ruuhkavuosia. Vapaa-ajan ongelmia ei ole ja työ Mehiläisen Perusterveydenhuollon hoitotyön johtajana on vienyt Saaren osaamista ja asiantuntemusta myös ympäri maan. Monessa kunnassa onkin Saaren johdolla avattu lääkärivastaanottoja uudelleen ja sen Saari siis haluaisi tehdä myös kotikuntaansa.

– Muutimme aikoinaan Lopelle työn takia. Siitä on kulunut jo melkein 17 vuotta ja me olemme viihtyneet täällä hyvin.

– Lopella parasta on luonto ja maaseututyyppinen asuminen. Itse asun taajaman ulkopuolella ja nautin omasta pihasta ja rauhasta. Sienimetsään voi lähteä suoraan kotoa ja on helppo seurata vuodenaikojen vaihtelua. Lopen vahvuutena on myös vahvat kylät ja yhteisöllisyys.

Kaksi kautta Karoliina on ollut kunnanvaltuutettuna ja nykyisellä kaudella kunnanhallituksessa ja kunnanhallituksen edustajana perusturvalautakunnassa. Lisäksi hän on toiminut vanhustentalojen ja vammaisneuvoston puheenjohtaja.

Palveluiden pitää olla omassa kunnassa

Omien lastensa kautta Karoliina Saari tietää miten suuri merkitys on sillä, että perheiden tarvitsemat palvelut ovat lähellä ja laadukkaita.

– Jokainen lapsi on ainutlaatuinen yksilö, joten perheillä on oltava mahdollisuus kotinsa lähellä olevaan päivähoitoon. Loppi-lisä on vaihtoehto, jota ei pidä unohtaa.

Mutta lapsiperheiden ja lasten rinnalla Karoliina Saari haluaa varmistaa, että myös ikääntyville on riittävästi sopivia koteja ja hoivapaikkoja Lopelle. Keskittämistä naapurikuntiin ei Saaren mukaan tule missään tapauksessa hyväksyä.

– Laadukas vanhustenhoito ei ole pelkästään henkilöstömitoitusta vaan meillä on kunnassa oltava omana tai ostettuna palveluna erilaisia vanhusten asumis- ja hoitopaikkoja. Vanhukset tarvitsevat yksilöllistä ja kodinomaista asumista, jossa kantavana voimana on ihmisläheinen ja toiminnallinen arki.

Kunnallispolitiikka on alkavalla valtuustokaudella aikansa suurimmassa murroksessa. On vaikea vielä hahmottaa, kuinka kaikki tulee muuttumaan maakuntahallinnon tullessa voimaan, ja kun kunnan vastuulta siirtyy suuri osa päätöksentekoa maakunnalliselle tasolle.

– Mutta meidän kunnanvaltuutettujen tehtävänä on silloinkin tuoda esille kuntalaisten hyvinvointiin liittyviä asioita maakunnan valtuutetuille. Muutoksiin liittyy epätietoisuutta ja pelkoja, että Lopen palvelut heikkenevät ja päätöksen teko siirtyy kauemmas kuntalaisista. Tämän takia valtuutettujen pitää aktiivisesti olla yhteistyössä maakuntavaltuutettujen kanssa, jotta loppilaisten ääni saadaan kuuluville.