Hienosäätö vielä mahdollista Kokoomus jakoi luottamushenkilöpaikkansa

Lopen kokoomuksen hallituksen, uuden valtuustoryhmän ja syksyn 2004 kunnallisvaalien ehdokkaiden yhteinen ryhmä kävi läpi tiistaina kokoomuksen luottamushenkilöpaikat seuraavaksi nelivuotiskaudeksi. Paikkajaon ensimmäinen vaihe sujui hyvässä ja rakentavassa yhteisymmäryksessä ja lopullista päätöskokousta varten jäi enää täydennettäväksi muutama paikka. Keskeisimmille paikoilleen kunnanhallitukseen Lopen kokoomus on nostamassa uutta väkeä Hannele Yrjö-Koskisen ja Timo Heinosen tilalle. Heinonen siirtynee kokoomuksen uudelle paikalle valtuuston puheenjohtajaksi.

– Jo ehdokashankitavaiheessa sovimme, että tulemme tekemään sopivassamäärin uudistuksia keskeisimmillämme paikoilla. Nyt hallitukseen tulee runsaasti uutta väkeä, mutta myös jatkavia valtuutettuja. Paikat jaetaan osaksi kaksivuotiskausiin Riihimäen tapaan. Tällä tavalla saamme parhaan mahdollisen ja tehokkaimman tuloksen, kertoi Lopen kokoomuksen puheenjohtaja Timo Heinonen ensimmäisen jakokokouksen tuloksista, mutta ei halunnut vielä tuoda nimiä julkisuuteen.

Heinonen nimittäin muistutti, että paikkajakoon saattaa tulla vielä muutoksia lopullisessa vahvistuksessa ja jopa valtuustonkin istunnossa. Ensimmäisen jakokierroksen jälkeen paikkajako vielä tarkistetaan ja kuullaan kaikkia paikkajaossa mukanolevia. Muutoksia saattaa tulla vielä ns. sukupuolikiintiöidenkin kautta. Kunnan omissa sisäisissä paikoissa jakoperuste on tässäkin tapauksessa selvä, mutta seutukunnallisissa paikoissa muutokset ovat mahdollisia.

Juhani Rautiainen Teknisenlautakunnan johtoon

Niin sanotuista suurista lautakunnista kokoomuskomentoon siirtyy tekninen lautakunta. Lautakunnan puheenjohtajaksi kokoomus esittää Juhani Rautiaista ja muille kokoomuspaikoille Jarno Hatakka ja Marjo Friman.

– Marjo Friman ei ollut syksyn kunnallisvaaleissa ehdokkaana, mutta katsoimme hänet tälle paikalle sopivimmaksi. Marjo vastasi myöntävästi kysymykseemme ja näin saamme hänet mukaan teklan toimintaan.

Kokoomuksen luottamushenkilöpaikoille tulee myös muita ei ehdokkaana syksyn kunnallisvaaleissa olleita henkilöitä. Yläasteen ja lukion johtokunnan puheenjohtajana tullee jatkamaan Jari Siirola, Vapaa-aikalautakunnan varapuheenjohtajaksi tulee Erika Kauppi-Nykänen. Myös muutamien muiden ei ehdokkaana olleiden henkilöiden kanssa käydään vielä keskusteluja halusta ja kiinnostuksesta tulla mukaan päätöksentekoon.

– Vaalit ovat tietenkin se ensimmäinen tie luottamushenkilöksi. Me kuitenkin halusimme valita jokaiselle paikalle ennen kaikkea pätevän eikä vain sopivan henkilön, totesi Heinonen jakoperusteista.

Kokoomus vahvistaa oman paikkajakonsa sunnuntaina 9.10.2004.