Antti Mikkola: Pidetään päätöksenteko vahvasti loppilaisten omissa käsissä

Yrittäjä Antti Mikkola nousi neljä vuotta sitten Lopen kunnanvaltuuston isolla äänimäärällä. Valtuustossakaan Mikkola ei ole jäänyt tuppisuuksi, vaan työtä on tehty rohkeasti ja välillä tiukastikin esityksiä haastaen. Monesta isosta ratkaisusta Antti onkin tyytyväinen, ja syystäkin.

– Meillä on hyvät mahdollisuudet pärjätä tulevaisuudessakin, kun vain niin yhdessä haluamme. Ei meidän loppilaisten palveluista kukaan muu huolta kanna kuin me loppilaiset itse ja ei niitä kukaan muu puolusta kuin me, toteaa Antti Mikkola, joka on valtuustossa puolustanut tiukasti niin Lopen itsenäisyyttä, kyläkouluja kuin lääkäripalveluitakin. Myös päivähoito- ja kouluasioissa laajemminkin Antti on aktiivisena perheenisänä ollut äänessä.

42-vuotias Antti Mikkola pyörittää puolisonsa Annen kanssa Lopen Maakylässä Mikkolan Suoramyyntiä ja pitopalvelua Makasiiniravintolalla höystettynä. Antin vanhemmat Kaija ja motocrossin nelinkertainen maailmanmestari Heikki Mikkola ostivat maatilan Lopen Läyliäisistä vuonna 1979 ja tänään Antti jatkaa tilan isäntänä toisen polven maanviljelijänä.

– Haluaisin kehittää myös ajatusmallia että ”Loppilainen ostaa ja käyttää loppilaisia palveluja”, eli sekä yksityiset että myös yritykset ja ennen kaikkea kunta, jos siihen olisi mahdollisuus.

– Kilpailutuksissa pitää aina huomioida oman kunnan yrittäjät ja sitä kautta tuleva verohyöty. Kyllä meidän kouluissa pitää syödä paikallista Lopen perunaa ja maidon pitäisi tulla oman maakunnan meijereistä. Jos sen maidon nyt saa sentin halvemmalla Satamaidolta Porista niin samaan aikaan menetetään paljon enemmän paikallisesta elinvoimasta.

Loppi voisi olla etelän Lappi

Antti Mikkolalla on kokemusta yrittämisestä myös talvisesongin ajalta Lapista Leviltä. Antti hakisikin rohkeasti uusia ideoita Lopenkin matkailun ja elinvoiman kehittämiseksi.

– Kesäloppilaiset tulisi huomioida paremmin. Kesällä Loppi herää eloon ja asukasluku kasvaa huimasti. On paikkoja, kaupunkeja ja kyliä, jotka elävät lähes pelkästään yhden vuodenajan ”turismin” tuloilla koko vuoden, joten miksi me emme valjasta tätä rikkauttamme? Ideoita, innovaatioita, kehitystä ja ennen kaikkea rohkeutta, haastaa Antti kaikkia loppilaisia mukaan talkoisiin.

Loppea tulisi kehittää johdonmukaisemmin niin että saadaan kuntaan vetovoimaa ja elinvoimaa.

– Räyskälän lentokenttä tarjoaa alueena valtavat mahdollisuudet ja onhan meillä upeita tekijöitä paljon. Vielä kun oppisimme toimimaan enemmän yhdessä niin uskon, että pärjäisimme kaikki paremmin.

Meidän Loppi

Antti haluaa pitää päätöksenteon kaikissa tilanteissa tiukasti loppilaisten omissa käsissä. Lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus ja heidän hyvinvointiin ja koulutusmahdollisuuksiin pitää panostaa.

– Kyläkoulut säilytettävä, ne ovat kylän ja koko Lopen elinvoimaisuuden kannalta keskeisessä roolissa. Panostusta sivukyliin, eli paikallisten palveluiden ja terveydenhuollon varmistaminen ja niiden kehittäminen myös sivukylissä. Tuntuu jotenkin hullulta, että vanhan ihmisen pitäisi lähteä Kela-takseilla ja muilla lääkäriin kaupunkiin kun tervejalkainen lääkäri voisi yhtä helposti tulla kyliin. Lääkäribussimalli voisi hyvin olla tässä tulevaisuuden ratkaisu ja tällaisia meidän pitää nyt nostaa esille, kun OmaHämettä valmistellaan.

– Pidetään ohjat omissa käsissä.

Antti Mikkolan perheeseen kuuluu vaimo Annen lisäksi jo aikuiseksi kasvanut Niko sekä pienemmät lapset Ada 11 vuotta ja Max 8 vuotta. Harrastuksena kuin verenperintönä on moottoriurheilu ja metsästyskin ja viime vuosina Mikkolan koko perhettä on puraissut oikein kunnolla golf-kärpänenkin. Naapurissa toimiva Kytäjä Golf antaakin tähän harrastukseen lähes maan parhaat olosuhteet.

– Olen nyt toiminut valtuuston lisäksi teknisen lautakunnan jäsenenä ja Läyliäisten koulun vanhempaintoimikunnan jäsenenä. Intoa ja ideoita riittää ja mielelläni jatkaisin myös seuraavalla kaudella. Mutta se on nyt taas äänestäjien arvioitavissa, mukana ollaan ja lupaan tehdä jatkossakin parhaani enkä varmasti jää hiljaiseksi kun tilanne sitä vaatii.