Äänestyksiltä vältytään? Keskusta hyväksyi luottamuspaikkajaon

Lopen kunnan alkaneen nelivuotiskauden luottamushenkilöpaikkajako otti ratkaisevan askeleen eteenpäin tammikuun ensimmäisenä sunnuntaina. Keskustalaiset kokoontuivat käsittelemään muiden puolueiden tekemään luottamuspaikkajakoa ja hyväksyi sen lopulta. Pyhäillan aikana jako hieman muuttui, kun keskusta otti yhteyttä muihin puolueisiin. Tarkentuneen jaon mukaan koko neljä vuotta kunnanvaltuuston puheenjohtajana tulee toimimaan kokoomuslainen ja hallituksen johdossa keskustalainen.

– Illan suussa keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Eeva Sahari otti yhteyttä ja ehdotti ratkaisua. Sovinnon löytyminen oli nyt tärkeää ja siksi olimme valmiita joustamaan tässä kysymyksessä, kertoi Timo Heinonen.

Ennen sopimuksen tarkennusta Heinonen kävi puhelinneuvottelun niin SDP:n Sakari Vuorisen kuin Vasemmistoliiton Pekka Rothinkin kanssa. Kumpikin hyväksyi keskustan ehdottoman tarkennuksen ja näin sovinto löytyi.

Kokoomukselle Ekesin hallituspaikka

Kokoomuksen taipuessa hallituksen puheenjohtajuuden kaksivuotiskaudesta jäi puolueelle kuitenkin paikka Ekesin hallitukseen. Itse asiassa Ekesin hallituspaikka tulee sovinnon myötä nyt kokoomukselle koko kaudeksi.

– Kunnanhallituksen puheenjohtajuus ja valtuuston puheenjohtajuus ovat kumpikin tärkeitä paikkoja. Hallituksen puheenjohtajuus ehkä vielä astetta kovempi paikka. Keskusta on suurin ryhmä ja minun mielestäni tuo paikka kuuluu nyt suurimmalle ryhmälle. Näin syntyi sovinto, joka noudattelee minusta hyvinkin tarkkaan kuntalaisten syksyn vaaleissa kertomaa mielipidettä, totesi Heinonen ja painotti, että yhteistyön tulee jatkossakin toimia yli puoluerajojen.

Odotettu ratkaisu

Nyt syntynyt sovintoratkaisu noudattelee hyvin tarkasti syksyn kuntavaalien tulosta. Yleisen käytännön mukaan suurin ryhmä valitsee itselleen ensin toisen keskeisistä puheenjohtajuuksista ja toisen paikan täyttää sitten toiseksi suurin ryhmä. Näin toimitaan valtaosassa kuntia aina Helsingistä pienempiin kuntiin asti.

– Vaalitulos kertoi heti miten paikkajaon tulee edetä. Nyt sen eteen jouduttiin käymään astetta tiukempi neuvottelukierros. Toivon ja uskon, ettei tämä jätä jälkiä yhteistyöhön, sillä tulevalla kaudella sitä tarvitaan ehkä enempi kuin koskaan ennen, totesi Heinonen lopuksi.

Paikkajaossa hallituksen puheenjohajuuden saa siis keskusta, valtuuston kokoomus ja kummankin varapuheenjohtajuuden SDP. Valtuuston toisen varapuheenjohtajan paikan saa keskusta. Paikkajaossa vasemmistoliitto saa mm. tarkastuslautakunnan puheenjohtajuuden. Lopullisen päätöksen paikkajaosta tekee Lopen uusi valtuusto maanantaina 17.1. järjestäytymiskokouksessaan.