Kunnallisvaalit

Lopen Kokoomus aloitti vuoden 2017 kunnallisvaaleihin valmistautumisen yli vuosi sitten. Kokoomus tarjoaa Lopella kevään 2017 kunnallisvaaleissa jälleen monipuolisen ja kattavan ehdokaslistan tavallisen hyviä loppilaisia kuntalaisten käyttöön ja arvioitavaksi.

Lisätietoa kunnallisvaaleista ja Lopen kokoomuksen toimista saat yhdistyksen puheenjohtajalta Timo Heinoselta, varapuheenjohtaja Sirpa Hopearuoholta tai sihteeri Tiina Seppälältä. Myös muut kokoomuslaiset vastaavat mielellään kysymyksiin. Kaikki yhteystiedot löytyvät Yhteystiedot -sivun alta.

VAIKUTA RYHMÄSSÄ, JOSSA SINUN ÄÄNESI KUULUU
Lopen Kokoomus

Kunnallisvaaliehdokkaat 2017

Presidentinvaalit

Presidentinvaaleissa 2012 Lopen Kokoomus teki aktiivista työtä työväenpresidenttiehdokkaan Sauli Niinistö hyväksi. Lopella järjestettiin erilaisia tilaisuuksia vaalien tunnelmissa ja valtakunnallista huomiota kiinnitti erityisesti Tarkkaloiden Topenon EräCafe Niinistö.

Seurakuntavaalit

Lopen Seurakuntavaalit 2014

Lopen Kokoomus jätti syksyn 2014 seurakuntavaaleihin historiallisen suuren ehdokaslistan Lopen seurakuntavaaleihin. Ehdokasmäärä kasvoi edelliskerrasta jälleen ja nyt listalla on 23 tavallisen hyvää loppilaista. Listalla on tavan mukaan mukana niin Lopen kokoomuslaisia kuin sitoutumatonta seurakuntaväkeäkin.

Listalla on ehdokkaita ympäri koko Lopen. Mukana on eläkeläisiä, mutta myös kaksi 18-vuotiasta ja paljon sitten perheellisiä äitejä ja isiä. Ammattijakaumakin on monipuolinen ja mukana on sopivasti kokemusta myös aiemmilta vaalikausilta kuin myös uuttakin väkeä. Hieno ryhmä tavallisen hyviä loppilaisia.

Seurakuntanuorista mukana on kaksi erinomaista nuorta kun Anu Laiho ja Riku Saario lähtivät mukaan. Seurakuntavaaleissa saa myös 16-vuotiaat jo äänestää ja uskoisin, että nämä seurakuntanuoret tulevat keräämään kovan äänisaaliin. Näin ainakin toivon. Heillä olisi paljon annettavaa seurakuntavaltuustossa ja tietoa siitä mitä nuorisotoiminnassa tarvittaan ja mitä voisi tehdä.

LOPEN KOKOOMUKSEN JA SITOUTUMATTOMAN SEURKUNTAVÄEN

Silvan, Janne
Suonurmi, Riitta
Viitanen, Kimmo

Lopella seurakuntavaaleissa on tänä syksynä ehdolla 52 ehdokasta. Ennakkoäänestys pidetään 27.-31.10. ja varsinainen vaalipäivä on 9.11.2014. Seurakuntavaaleissa valitaan Lopen kirkkovaltuustoon 19 valtuutettua kaudelle 2015-2018. Kirkkovaltuusto käyttää seurakunnassa ylintä päätösvaltaa.

Vaalihistoriaa

Ehdokkaat

Vaalihistoriaa

Kunnallisvaalit 2012

Äänestäneitä 3936 eli 61,7 % äänioikeutetuista.

Vuoden 2012 valtuuston voimasuhteet eivät ratkaisevasti muuttuneet. Ääniosuuttaan kasvattivat Perussuomalaiset (+6,3%), Kokoomus (+2,1%) ja SDP (+0,7%) sekä ensimmäistä kertaa mukana ollut Muutos 2011-puolue (+0,2%). Eniten vaaleissa menetti kannatustaan Keskusta (-6,7%), joka tarkoitti kahden paikan menetystä. Myös vasemmistoliitto menetti yhden paikan. Kokoomus sai yhden lisäpaikan valtuustoon ja perussuomalaiset kasvattivat ryhmänsä koon kolmeen valtuutettuun.

TOP Ten- eniten ääniä keränneet ehdokkaat 2012:

Timo Heinonen (kok) 143, Sakari Vuorinen (sd) 126, Joni Lähde (sd) 110, Aimo Alho (kesk) 106, Karoliina Saari (kok) 103, Marja Peltomäki (kesk) 103, Antti Salminen (ps) 98, Asko Niemelä (kesk) 94, Janne Kataja (kesk) 91, Jarmo Laukkanen (kok) 88

Kokoomuksen valtuutetut äänimäärineen:

Timo Heinonen 143, Karoliina Saari 103, Jarmo Laukkanen 88, Antti Mikkola 87 uusi, Eeva Pyhälammi 76, Sirpa Hopearuoho 61, Anniina Lucenius 48, Tiina Seppälä 45, Riitta Joutsi-Hänninen 39 uusi, Kari Maunula 38, Aleksi Rautiainen 29 uusi

Muut Kokoomuksen ehdokkaat:

Timo Ahonen 8, Mira Eriksson 8, Saija Grönholm 29, Erkki Holttinen 2, Konsta Honkala 1, Sanna Kallela 17, Tuula Kauppi 10, Carita Kontio-Keronen 1, Mika Koski 24, Kari Koukku 17, Outi Laasala 8, Teija Lehto 21, Heikki Lehtonen 3, Pirjo Lehtoranta 23, Santeri Muhonen 6, Antti Niemi 7, Vesa Pesonen 2, Marika Pilvi 7, Juha Puolitaival 28, Outi Ranta 19, Mirka Riento 24, Seppo Rintaluoma 7, Antti Rusi 17, Janne Silvan 13, Jenni Talja 4, Sami Toivonen 11, Mikko Tuohimaa 4, Essi Tuomenoja 29, Kristiina Vuorimies 11, Laura Yrjö-Koskinen 15, Teuvo Zetterman 9.

Kunnallisvaalit 2008

Äänestäneitä 4021 eli 64,6 % äänioikeutetuista.

Vuoden 2008 vaaleissa valtuuston koko kasvoi 35 valtuutettuun Lopen asukasluvun kasvun myötä. Prosentuaalisesti kannatustaan edellisistä kunnallisvaaleista nostivat eniten Vihreät ja Perussuomalaiset, jotka saivat kummatkin yhden valtuutetun uuteen valtuustoon. Valtuuston kasvun myötä keskusta sai 3 lisäpaikkaa, kokoomus 2 ja vasemmistoliitto yhden.

TOP Ten – eniten ääniä keränneet ehdokkaat 2008:

Timo Heinonen (kok) 182, Sakari Vuorinen (sd) 127, Tapani Toivonen (kesk) 103, Ritva Polon (sd) 98, Karoliina Saari (kok) 94, Janne Kataja (kesk) 91, Aimo Alho (kesk) 88, Heimo Peltola (ps) 82, Marja Ukkola (kesk) 79, Seppo Kuparinen (kesk) 77.

Kokoomuksen valtuutetut äänimäärineen: Timo Heinonen 182, Karoliina Saari 94, Eeva Pyhälammi 70, Jarmo Laukkanen 51, Kari Maunula 45, Saija Grönholm 44, Sirpa Hopearuoho 43, Tiina Seppälä 42, Pasi Tarkkala 42 , Annina Nummelin 28

Muut ehdokkaat: Mikko Anttila 7, Ngoc Doan Duong 5, Sakari Elo 1, Erkki Holttinen 4, Juha Huttunen 13, Risto Hämäläinen 28, Samppa Jaro 17, Jarno Jokelainen 6, Sanna Kallela 18, Tuula Kauppi 16, Jani Kortström 5, Kari Koukku 24, Heikki Lehtonen 13, Outi Luoma 21, Vilho Miettinen 13, Kati Muhonen 7, Eino Muhonen 4, Juhana Männistö 23, Antti Niemi 9, Johanna Nikkola 16, Vesa Pesonen 6, Tatu Pulkkinen 7, Juha Puolitaival 8, Outi Ranta 11, Ilkka Rantala 17, Juhani Rautiainen 25, Seppo Rintaluoma 11, Antti Rusi 18, Jukka Salokannel 6, Tove Shipley 6, Jari Suomalainen 8, Jenni Talja 9, Sami Toivonen 11, Virpi Vuolahti 9, Kristiina Vuorimies 18, Miikka Wikholm 8, Teuvo Zetterman 19.

Kunnallisvaalit 2004

Äänestäneitä: 3670 eli 61,6% äänioikeutetuista
Kokoomus voitti vaalit toisen kerran peräkkäin (+5,7%) ja lisäsi paikkalukunsa kahdeksaan ja Keskusta menetti yhden paikan saaden nyt valtuustoon 11 edustajaa. Sosialidemokraatiti säilyttivät asemansa ja 6 paikkaa. Myös Vasemmistoliitto säilytti kaksi valtuutettua. Perussuomalaisten ainoa ehdokas keräsi vain seitsemän ääntä.

2000 63,0%
2004 61,6%

TOP Ten eli kymmenen eniten ääniä kerännyttä ehdokasta 2004:

Sakari Vuorinen (SDP) 147, Marika Öhman (SDP) 120, Aimo Alho (Kesk.) 94, Marja Ukkola (Kesk.) 91, Aulis Kollin (SDP) 89, Timo Heinonen (Kok.) 86, Aarno Lähde (SDP) 79, Seppo Kuparinen (Kesk.) 78, Matti Ahtiainen (Kesk.) 75, Riitta Nylund (Kok.) 72, Hannele Yrjö-Koskinen (Kok.) 72.

Kokoomus:

1026 (2000: 801) ääntä, prosenttiosuus 28,0% (2000: 22,3%). Muutos kunnallisvaaleista 2000 +225 ääntä eli +5,7%. Kokoomus vankisti näin toisen kerran asemiaan valtuuston toiseksi suurimpana ryhmänä.

Valitut äänimäärineen: Timo Heinonen 86, Riitta Nylund 72 (uusi), Hannele Yrjö-Koskinen 72, Eeva Pyhälammi 59 (uusi), Antti Rusi 58 (uusi), Hanna Mikkola 54, Kari Maunula 51, Juhani Rautiainen 45.

Muut ehdokkaat: Saija Grönholm 42, Leila Tschokkinen 35, Kari Koukku 34, Pekka Kerovuori 33, Minna Varis 33, Anniina Nummelin 24, Ilkka Rantala 22, Aarno Aalto 21, Erkki Holttinen 20, Santeri Muhonen 19, Jari Ahola 18, Samppa Jaro 18, Satu Nummela 18, Teuvo Zetterman 18, Johanna Nikkola 16, Panu Hiidenmies 15, Tommi Hopearuoho 15, Raymond Milad 14, Antero Pesonen 13, Vilho Miettinen 13, Ari Eve 12, Riikka Lindfors 12, Riina Rautiainen 12, Sami Toivonen 12, Margit Junell 9, Doan Ngoc Duong 8, Sanna Suutari 8, Tatu Pulkkinen 7, Petteri Nousiainen 5, Sari Rimpiläinen 2, Mika Harri 1, Rauno Mannonen 1.

Kunnallisvaalit 2000

Äänestäneitä: 3633 eli 63,0% äänioikeutetuista
Hylättyjä ääniä: 33
Kunnanvaltuustoon pyrkineitä: 103
Tulos: 11 uutta valtuutettua, 5 entistä ei asettunut enää ehdolle, viisi vanhaa tippui.
Keskusta silytti 12 paikkaa, Kokoomus voitti vaalit (+3,1%) ja lisäsi paikkalukunsa kuuteen ja Sosialidemokraatiti menettivät jälleen yhden saaden nyt enää 6 paikkaa. Myös Vasemmistoliitto menetti toisen kerran peräkkäin yhden valtuustopaikan ja sai näin 2 valtuutettua. Lisäksi valtuustoon nousi valitsijayhdistyksen kautta Asko Ali-Marttila.

2000 63,0%

TOP Ten eli kymmenen eniten ääniä kerännyttä ehdokasta 2000:
Timo Heinonen (kok) 164, Asko Ali-Marttila (E105) 144, Seppo Kuparinen (kesk) 117, Marja Ukkola (kesk.) 112, Aimo Alho (kesk.) 107, Into Myllymäki (kesk.) 106, Matti Ahtiainen (kesk.) 98, Aulis Kollin (SDP) 96, Tiina Ruhala (kesk.) 91, Eino Kilpiäinen (kesk.) 77.

Kokoomus:

801 ääntä, prosenttiosuus 22,3%. muutos kunnallisvaaleista 1996 + 75 ääntä eli +3,1%. Kokoomus nousi näin valtuuston toiseksi suurimmaksi ryhmäksi.

Valitut äänimäärineen: Timo Heinonen 164, Hanna Mikkola 75 (uusi), Hannele Yrjö-Koskinen 73, Juhani Rautiainen 45 (uusi), Kari Maunula 37 (uusi), Kari Koukku 35 (uusi).

Muut ehdokkaat: Elina Kuosmanen 37, Antero Pesonen 30, Ilmo Kyttälä 29, Tatu Pulkkinen 28, Aulis Nikkola 27, Ari Eve 25, Ritva Heikkilä 24, Minna Varis 21, Vilho Miettinen 20, Raimo Alakoski 18, Tuula Kauppi 17, Teuvo Zetterman 17, Margit Junell 16, Petteri Nousiainen 16, Kira Pusa 16, Karl Ehder 10, Aarno Aalto 9, Mika Harri 6, Teuvo Pietilä 6, Antti Korkki 5, Erkki Holttinen 2.

Kunnallisvaalit 1996

Äänestäneitä: 3857 eli 67,3% äänioikeutetuista
Hylättyjä ääniä: 75
Kunnanvaltuustoon pyrkineitä: 112
Tulos: 11 uutta valtuutettua, 9 entistä ei asettunut enää ehdolle, kaksi vanhaa tippui.
Keskustalle nyt 12 paikkaa eli kolme enemmän kuin 1992, Kokoomus säilytti 5 paikkaa ja Sosiaalidemokraatiti menettivät yhden saaden 7 paikkaa. Myös Vasemmistoliitto menetti yhden ja sai näin 3 valtuutettua. Suomen Kristillinen liitto jäi Lopella ilman valtuustoedustajaa.

1996 67,3%

TOP Ten eli kymmenen eniten ääniä kerännyttä ehdokasta:
1996: Timo Heinonen (kok) 149, Into Myllymäki (kesk) 117, Eino Kilpiäinen (kesk) 114, Kari Savoni (vas) 97, Matti Ahtiainen (kesk) 96, Mona Levänen (sit) 92, Sakari Vuorinen (sdp) 91, Kaarina Pälsi (kesk) 89, Yrjö Kassari (kok) 86, Tiina Ruhala (kesk) 85.

Kokoomus:

726 ääntä, prosenttiosuus 19,2%. muutos kunnallisvaaleista 1992 -16 ääntä eli +1,2%.

Valitut äänimäärineen: Timo Heinonen 149, Yrjö Kassari 86, Raimo Rajaoja 69, Elina Kuosmanen 61 ja Hannele Yrjö-Koskinen 58.

Muut ehdokkaat: Hanna Mikkola 49, Aulis Nikkola 31, Marko Ripatti 30, Mikko Kurujoki 28, Mervi Korpela 26, Heikki Pusa 26, Jame Sorri 22, tuula Kauppi 20, Karl Ehder 19, Sirkka-Kaarina Väisänen 17, Vilho Miettinen 9 ja Mikko Vepsä 8.

Kunnallisvaalit 1992

Äänestäneitä: 73,76%

Kokoomus:

742 ääntä, prosenttiosuus 17,97%.

Valitut äänimäärineen: Kari Koukku 90, Elina Kuosmanen 81, Raimo Rajaoja 68, Merja Salo 57, Yrjö Kassari 48.

Muut ehdokkaat: Hanna Mikkola, Seppo Karjalainen, Raimo Laitinen, Heikki Ollikkala, Mervi Korpela, Antero Laakso, Mikko Kurujoki, Eero Pirttilä, Pekka Aarnio, Veikko Kaartinen.

Kunnallisvaalit 1984

Äänestäneitä: 79,19%

Kokoomus:

937 ääntä, prosenttiosuus 22,8%.

Valitut äänimäärineen: Elina Kuosmanen 72, Sirkku-Riitta Tarkkala 72, Raimo Laitinen 66, Urho Salomaa 61, Antti Kallionpää 57, Heikki Mikkola 54.

Muut ehdokkaat: Eila Peura, Raimo Rajaoja, Hannu Heinonen, Osmo Loppi, Sirkka Lättilä, Tauno Heinijoki, Vieno Lammi, Veikko Lehto, Kaarina Eskola, Jari Siirola, Eero Pirttilä, Anneli Tuominen.

Kunnallisvaalit 1980

Äänestäneitä: 83,7%

Kokoomus:

907 ääntä, prosenttiosuus 21,4%.

Valitut äänimäärineen: Raimo Laitinen 86, Urho Salomaa 73, Hannu Heinonen 61, Raimo Rajaoja 53, Elina Kuosmanen 52, Matti Alasilta 47.

Muut ehdokkaat: Juha Leppänen, Reijo Järvi, Tauno Heinijoki, Meija Pälsi, Osmo Loppi, Kalevi Huitti, Ulla Sorri, Sirkka Tarkkala, Eila Peura, Eero Pirttilä, Vieno Lammi, Raimo Auvinen.

Kunnallisvaalit 1976

Kokoomus:
822 ääntä, prosenttiosuus 19,5%.

Valitut äänimäärineen: Raimo Laitinen 117, Urho Salomaa 117, Elina Kuosmanen 83, Meija Pälsi 67, Matti Alasilta 61.

Eduskuntavaalit

Vuoden 2007 ja 2011 Eduskuntavaaleissa Lopen Kokoomus tuki yhdistyksen puheenjohtajaa Timo Heinosta. Kaksi aiemmissa vaaleissa loppilaiset tekivät työtä Lopen kokoomuksen jäsenen Hannele Yrjö-Koskisen kampanjassa.

Vuoden 2007 Eduskuntavaaleissa koko vaalipiirin kattanut työ tuotti tulosta. Ehdokkaamme sai 4524 ääntä ja lunasti ensimmäisenä loppilaisena Hämeen vaalipiiristä kansanedustajan paikan Arkadianmäelle. Edellinen Riihimäen seutukuntaa edustanut kokoomuslainen kansanedustaja oli Iiro Viinanen.

Vuoden 2011 eduskuntavaaleissa Heinosen äänimäärä nousi yli 6500 ja hänet valittiin Hämeen vaalipiiristä toiselle kaudelle eduskuntaan Hämeen ääniharavana.