Turvallinen asuinympäristö houkutteli Lopelle – Arjen turvallisuuteen pitää kiinnittää lisää huomiota ja viihtyisyyteenkin

38-vuotias Sari Paalijärvi muutti muutama vuosi sitten Launosiin. Vihersuunnittelijana toimiva Sari löysi perheelleen hyvän asuinympäristön läheltä kaikkea ja turvallisuus ja hyvät kulkuyhteydet pääkaupunkiseudulle vaikuttivat valintaan. Nyt avopuolisonsa Anna-Marin ja 8-vuotiaan Helmi-tyttären kanssa Sari viihtyy Lopella mitä parhaiten ja uudesta bordencollie Romuluksesta on suunniteltu perheen yhteistä palveluskoirien TOKO-mestaria.

– Noin kolme vuotta sitten etsittiin pitkään paikkakuntaa, maaseutumaisemaa, jossa lapsen olisi turvallinen asua. Olen kotoisin Kangasalta ja siellä tärkein maisemavaltti olivat järvet. Loppi erottuikin sitten edukseen juuri kauniista ympäristöstään, järvistään ja luonnosta. Kangasalle löydettiin siis mainio korvaaja. Olen kolmen vuoden aikana tutustunut, ihastunut ja juurtunut ja koen olevani aito loppilainen, henkeen ja vereen, kertoo Sari Paalijärvi pienen tyttärensä leikkiessä vieressä.

Lähes heti Lopelle muuttonsa jälkeen Sari valittiin ensi yrittämällä Lopen seurakunnan kirkkovaltuustoon ja nyt jo ahkera tekijä vaikuttaa kirkkoneuvostonkin pöydässä.

– Lisäksi olen aktiivinen oman ammatti-alanikin kehittäjä ja toiminkin tällä hetkellä kahden ammatillisen järjestön hallituksessa, intohimona vaikuttaa erityisesti alan ammatilliseen koulutukseen, jatkaa Sari, joka on koulutukseltaan hortonomi (AMK).

Luonnon rinnalla Sari kiittelee monin sanoin Launosten koulua. Perhe otettiin vastaan avosylin.

– Ihana koulu ja hienot uudet tilat. Iso kiitos kuuluu nopeasta tänne juurtumisesta Launosten koululle, missä Helmi käy toista vuottaan.

Kuntavaaleissa päällimmäisenä Sari Paalijärvi haluaa vaikuttaa kotikunnan palveluihin, niiden kehittämiseen ja turvaamiseen.

-Kunnan pitää olla sellainen, että kaikkien on turvallista ja hyvä asua ja elää täällä.  Se tarkoittaa arjen turvallisuutta vaikkapa siitä turvallisesta koulutiestä lähtien.

Terveyspalvelujen tila totta kai huolettaa Sariakin tällä hetkellä erityisesti. Varsinkin ikääntyvien kuntalaisten terveyspalelujen turvaaminen on Sarin mielestä tärkeä asia, joka pitää saada järjestymään oman kunnan sisällä.

– Itse maisemasuunnittelun ammattilaisena panostaisin Lopen kirkonkylän ja esimerkiksi myös Launosten ja Läyliäisten kyläraittien visuaaliseen ilmeeseen. Esimerkiksi pienillä maisemallisilla muutoksilla kyläkeskukset saadaan houkuttelevamman ja viihtyisämmän näköiseksi.

Oman ammattinsa myötä Sari tunnistaa ympäristön esteettisten tekijöiden vaikutuksen asukkaiden ja miksei myös ohikulkijoiden mielen hyvinvointiin ja sitä kautta kokonaisvaltaisesti myös terveyteen.

– Viihtyisä kyläkeskus houkuttelee kävijöitä, jolloin myös yritysten toiminta tehostuisi asiakasmäärän kasvaessa ja syntyisi lisää työpaikkoja. Onhan kaunis miljöö myös myyntivalttina mahdollisille uusille kuntalaisille.