Seurakunnan tuttu entinen puutarhuri Kalevi Nevanpää saa suun auki kun tarve sitä vaatii

Pitkän elämäntyön Lopen seurakunnassa tehnyt Kalevi Nevanpää on tuttu ja arvostettu tekijä monessa. Kirkossa ja hautausmaalla mieheen törmäsi vuosikymmenten ajan niin lehtien haravoinnin kuin lumien luontienkin aikaan. Apua ja neuvoa aina löytyi ja seurakunnan nurkat olivat ns. omia ja yhtä hyvin pidettyjä. Eläkkeelle jäätyään Kalevi Nevanpää on antanut ison panoksen kirkkovaltuutettuna ja nyt monien pyydettyä häntä mukaan myös kunnanvaltuustoehdokkaaksi, Kalevi suostui.

– Kalevista tuli ehkä historian eniten toiveita ja esityksiä kuntalaisilta, kun ehdokkaita kuntavaaleihin kuulutimme. Enkä yhtään ihmettele, sillä Kalevi on tullut tutuksi asioihin paneutuvana, mutta myös erilaisiin vaikeampiinkin asioihin rohkeasti tarttuvana henkilönä, kertoi Lopen Kokoomuksen puheenjohtaja Timo Heinonen.

Kalevi Nevanpää toimii Kokoomusta lähellä olevan eläkeläisjärjestön Lopen Senioreiden puheenjohtajana ja pitkän linjan musiikkimiehenäkin hän on tullut tutuksi.

Lopen vahvaa kulttuuriantia pitää hyödyntää paremmin

Kalevi Nevanpää muistetaan niin Lopen Teatterin kesänäytelmien päärooleista kuin aktiivisenä kirkkokuorolaisena ja Lopen Mieslaulajienkin puuhamiehenä.

– Lopella parasta on ehdottomasti vireä kulttuuriharrastus ja –tarjonta luonnon ja ystävällisten ihmisten ohella, toteaa Kalevi Nevanpää.

Jo 30 vuotta sitten 1980-luvulla Kalevi oli mukana Lopen kulttuurilautakunnassa luomassa perustaa nykyiselle vireälle ja monipuoliselle Lopen kulttuuritarjonnalle. Nykyisin luottamustoimet ovat toistaiseksi olleet seurakunnan puolella, missä Kalevi toimii niin kirkkovaltuutettuna kuin kirkkoneuvostossakin.

Aikanaan Kalevi tuli Lopelle vuonna 1971 Lopen seurakuntaan suntio-hautausmaanhoitajan virkaan, myöhemmin seurakuntapuutarhurin virkaan, johon vielä 2000- luvun alkupuolella lisättiin kiinteistövastaavan tehtävät. Myös puoliso Ritva-Liisa teki pitkän työuran seurakunnan palveluksessa.

Miksi hyvää ja toimivaa pitäisi aina muuttaa?

Kuntavaaleissa Kalevi Nevanpää haluaa olla maailman ja ihmisten arkea todella pitkään nähneenä ja hyvin tuntevana ennen muuta sellainen arjen ja maalaisjärjen ääni. Moni kuntalainen yhtyykin varmasti siihen kummasteluun, että miksi yhtäkkiä täytyy olla kaikkea vanhaa ja hyvin toimivaa auki repimässä, uudistamassa ja pois viemässä. Esimerkkejä löytyy paljon lääkärivastaanotosta vaikka aloittaen.

– Tasapuolisesti kaikkien kuntalaisten hyvinvointi, iästäni johtuen vanhemman väen elinolojen turvaaminen tuntuu luonnollisesti läheiseltä, toteaa Kalevi Nevanpää kun häneltä kysyy mitä hän kunnanvaltuustossa haluaisi tehdä ja mihin vaikuttaa.

No, haluaisitko sitten jotain Lopella muuttaa?

– Tarvinneeko hakea suuria muutoksia, mutta ehkä vanhusten olojen kohentamisessa saattaisi olla parantamisen varaa. Elinympäristöstä huolehtiminen ehkä tulisi myös paremmin ottaa huomioon, toteaa Kalevi hetken pohdittuaan ja lupaakin olla vahva ääni ja asioiden esillenostaja myös kunnanvaltuustosalissa.

– Hankinnoissa tulisi hyödyntää ensisijaisesti omasta kunnasta tai ainakin lähiympäristöstä saatavia palveluja, linjaa Kalevi Nevanpää.