Lopen Kokoomuksen perinteinen Kesäkokous – Kokoomus haluaa muutoksia varhaiskasvatuksen

Lopen Kokoomuksen perinteinen Kesäkokous pidettiin tänä vuonna Mikkolan Suoramyynnin uudelle Kesäkeittiöllä. Kesäkokousasioiden lisäksi illan aikana vietettiin myös kuntavaalien karonkaa ja muistettiin luottamustehtävistä pois jääneitä.

Kokoomuksen puheenjohtaja antoi pienet lahjat vaalipäällikön tehtävät kuntavaaleissa jättäneelle Timo Ahoselle ja valtuustosta pois jääneille Essi Tuomenojalle, Kari Maunulalle ja Anniina Luceniukselle.

-Kaikki tekivät erinomaisen hyvää työtä Kokoomuksen porukassa ja joskus vain elämäntilanteet ovat sellaisia, että ainakin hetkeksi aika käytetään muuhun kuin entistä enemmän aikaa vieviin yhteistenasioiden hoitamiseen, totesi Timo Heinonen ja kiitti sanalla kaimaansa Timo Ahosta useampien vaalien vaalipäällikkyydestä. Ahosen tilalle hallitus valitsi Ari Pakarisen.

Kesäkokouksessa käytiin läpi ensi vuoden budjetin valmistelua ja kokoomus päätti avata keskustelun varhaiskasvatuksen ryhmäkokojen palauttamisen entiselleen. Ryhmiä suurennettiin taloustoimenpiteenä ja nyt kokoomus haluaa palata aiempiin pienempiin ryhmiin ensi vuoden alusta lähtien.

-Meillä on halu kehittää varhaiskasvatusta ja nyt haluamme palauttaa ryhmäkoot entiselleen. Tulemme vielä esittämään muutamia muita toimenpiteitä varhaiskasvatuksen puolelle, totesi Kokoomuksen sihteeri ja kunnanhallituksen varapuheenjohtajana toimiva Tiina Seppälä.

Ensi vuonna myös kokoomus haluaa käynnistää selvitystyön ja suunnittelun lisätilan saamiseksi sisäliikuntaan ja palloiluun.

-Seurojen kanssa on neuvoteltu ja tarve on iso. Tämä on tärkeä seuraava isompi investointi mikä kunnassa pitää tehdä. Toivottavasti saamme tämän toteutettua vielä nyt tällä alkaneella valtuustokaudella, kommentoi Riitta Joutsi-Hänninen joka toimii mm. uuden vapaa-aikajaostossa ja myös sivistyslautakunnan varapuheenjohtajana.

Budjettitavoitteissaan kokoomus linjasi myös pienet investointivaraukset seuraavina neljänä vuonna kyläkouluille. Ajatuksena olisi panostaa kyläkoulujen koulupihoihin ja liikuntavarusteisiin.

-Olemme saaneet nyt taajamakoulut ja niiden pihat kuntoon. Seuraavaksi meistä pitäisi panostaa enemmän kyläkoulujen pihoihin. Yksi koulu vuodessa periaatteella esimerkiksi.

Kesäkokous piti tervetulleena suunnitelmia peruskoulun kuntouttavan luokan ja Joustavan perusopetuksen JOPO:n vakinaistamisia.

Kesäkokous päätti myös muutamista uusista toimintatavoista alkaneella valtuustokaudella ja syyskokouksen paikaksi sovittiin juuri valmistunut Läyliäisten koulu ja esiopetustalo. Kokousajankohta ilmoitetaan Lopen Lehdessä myöhemmin ja kotisivuilla heti ajan varmistuttua.